Mooseksen lain soveltaminen on väärin

Juha Ruotsalainen osui naulan kantaan kirjoituksellaan (Ksml. 31.3.) Vanhan Testamentin tuomiohengestä. Mooseksen lain soveltaminen pikateloituksineen on väärin, sillä on suostuttava esivallan alaisuuteen (Room. 13:5), eli noudatettava Suomen lakia. Vain siksikö?

Aluksi tuli pidättäytyä syömästä tiettyä hedelmää (1. Moos. 2:17), mutta tämä oli liian vaikeaa. Rikkomuksen seurauksena saatiin Mooseksen laki, jossa esimerkkiesi lisäksi on satoja muita vastaavia kieltoja, käskyjä ja ohjeita. Lain tarkoitus oli osoittaa, että "kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta (Room 3.23-24).

Heprealaiskirjeessä (10:1,10) sanotaan, että "laissa siis on vain varjo tulevasta, paremmasta todellisuudesta, ei sen varsinaista ilmentymää" ja "meidät on pyhitetty ainutkertaisella uhrilla, kun Jeesus Kristus uhrasi oman ruumiinsa". Tämän vuoksi kristityn ei tarvitse miettiä uhritekniikoita, sillä uhraamisten aika on mennyt.

Toisekseen Jeesus "kumosi meitä rasittavan velkakirjan (lain) kaikkine määräyksineen ja teki sen mitättömäksi naulitsemalla sen ristiin" (Kol. 2:14). Tänään tarmoa ei keskitetä lakiin vaan sen kumoajaan.

Mielivaltaista vapaus ei tänäänkään ole, sillä Jeesus antoi kaksi käskyä: rakasta Jumalaasi koko sydämestäsi ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi (Mark 12:30-31). Siis alun yhdestä käskystä Mooseksen satoihin ja takaisin kahteen käskyyn - helppoa?

Jumalan rakastaminen edellyttää esimerkiksi epäjumalanpalvonnasta, kuten ahneudesta (Kol. 3:5), luopumista. Lähimmäistä ei rakasteta "sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa" (1. Joh. 3:18), mikä tarkoittaa mm. nälkäisen ruokkimista, alastoman vaatettamista ja asuinsijan tarjoamista kodittomalle (Matt. 25:35-36). Melko haastavaa, mutta kehitys loppuu tyytyväisyyteen.

Mikään kohta Raamatussa ei kuitenkaan pidä homoerotiikkaa tapana rakastaa lähimmäistä (mm. 1. Kor. 6:9). Osa saattaa aidosti tuntea vetovoimaa samaa sukupuolta kohtaan. Yhtä aitoa halua voi tuntea myös toisen puolisoa kohtaan, mutta molemmissa tapauksissa tekoihin ryhtyminen kuvataan haitallisena.

Suomen laki siis sallii homouden, mutta niin sallii myös uskottomuuden (katso avioliittolaki 1929/234). Onko väärin paheksua uskottomuutta, vaikka se ei ole rikos?

ALEKSI RINNE Biologian yo Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.