Kaipola kärsii, Finnairia tuetaan

Pekka Mervola

Tiistaina Finnair ilmoitti irtisanovansa 1 000 työntekijää. Keskiviikkona UPM kertoi sulkevansa Jämsän Kaipolan paperitehtaan. Siinä menee 450 työpaikkaa. Lisäksi UPM vähentää väkeä muun muassa Tervasaaren tehtailta. UPM:n vähennykset ovat noin 840 työpaikkaa.

Kahdessa päivässä ja kahdella uutisella on kerrottu 1 840 työpaikan katoamisesta.

Finnairin lento katkesi koronakriisiin. Kaipola joutui teuraaksi iäkkyytensä sekä suomalaisen kustannustason takia.

Kaipolassa menee kiinni maamme viimeinen sanomalehtipaperikone. Se on erään aikakauden päätös. Suomalainen paperiteollisuus nousi maailmanmittaan sanomalehtipaperin viennillä. Keskisuomalainen painetaan tälle maakunnan paperille.

Jämsäläisille Kaipolan sulkeutuminen on katastrofiuutinen. Työpaikan menetys ja huoli toimeentulosta tulee moneen perheeseen.

Kun suuri määrä palkkatuloja jää saamatta, kaupungin verotulot laskevat ja kauppojen sekä yritysten kysyntä laskee. Tämä johtaa palvelujen heikkenemiseen.

Finnairin irtisanomiset ovat isku pääkaupunkiseudulle. Se sai ministerit kommentoimaan asiaa ja työministeri Tuula Haataisen (sd.) tv-lähetykseen. Keskustelu vei siihen suuntaan, että pitäisikö valtion tukea lisää pääomistajana Finnairia. Hallitus varasi jo keväällä 700 miljoonaa verorahoja Finnairiin tukemiseen.

Kaipolan lopettamisuutinen ei saa aikaan keskustelua paperitehtaiden pelastamisesta valtion rahalla. Metsäteollisuuden ja maakunnissa olevan tuotannon on aina pitänyt sopeutua. Jämsässä koetaan nyt markkinatalouden raju isku.

Jämsän pitäisi saada valtiolta tukea kriisiinsä. Valtion raha ei kuitenkaan tuo takaisin työpaikkoja vaan ihmisten pitäisi löytää joltakin toiselta alalta uutta työtä. Se ei helppoa mutta työpaikkansa menettävän tulisi siihen uskoa.

Valtio ei pelasta Kaipolan tehdasta. Se ei ole markkinatalouden mukaista, sanotaan. Silti yritykset aivan perustellusti odottavat, että yhteiskunta tarjoaa niille mahdollisuuden pärjätä kansainvälisessä kilpailussa.

Toisaalta jokaisella tehtaalla on elinkaarensa. Jos yhtiö ei uusi koneita ja rakenna tehdasta uudelleen, niin hiljalleen vanhentuvien koneiden tehokkuus verrattuna uusiin tehtaisiin on heikko. Vanha tehdas ei enää kannata.

Finnairin ja UPM:n työpaikkavähennykset ovat yhteiskunnalle huono uutinen. Kaipolan tehtaan liikevaihto oli 400 miljoonaa euroa ja vaikutus Suomen kansantuotteeseen 320 miljoonaa euroa. Se hyvinvointi katoaa Kaipolan mukana.

Myös Finnair voi kadota, sillä maailman lentoyhtiöt käyvät eloonjäämiskamppailua. Pitäisikö Finnairinkin selviytymisen ratketa markkinoilla? Näin ei todennäköisesti tapahdu. Maakunnissa markkinoiden voimaan on sopeuduttava, mutta lentoliikenne on pääkaupunkiseudun aluepolitiikkaa. Sitä tullaan varmaankin valtion rahoilla vielä tukemaan.

Kirjoittaja on päätoimittaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu