Mielipide: Yksinäisyyden tunne on otettava vakavasti

Kuulluksi tuleminen, vuorovaikutus, yhteisöön kuuluminen ja tarpeellisuuden tunne ovat meidän kaikkien oikeuksia. Tukea tarvitsevia on kaikissa ikäluokissa; työikäisiä, aikuisia, nuoria, lapsia ja ikäihmisiä.

Tukea tarvitsevan ja tukea tarjoavan ajatukset tuesta ovat yksilöllisiä. Meidän ei tulisi tietää toisen puolesta, vaan opetella kysymään: ”Mitä kuuluu, olen tässä, voin kuunnella ja keskustella.”

 

Monet kertovat, että ihmiset ovat alkaneet nyt keskustella kaduilla entistä enemmän ihan vieraiden ihmisten kanssa. Koronaviruksen aiheuttama yhteiskunnallinen erityistilanne voi olla myös tervetullut uusi alku suomalaisten keskustelukulttuurille.

Ihmisillä on tarve kohdata, jakaa kokemuksia, tulla kuulluksi ja nähdyksi. Lisääntyneen yksinäisyyden tunteen ja yhteiskunnan pirstaleisuuden tueksi tarvitaan aitoja ihmisten kohtaamisia.

Tiedetään, että yksinäisyyttä ei voiteta virastoissa. Ihmisiä kohdataan matalan kynnyksen kohtaamispaikoissa, joita ylläpitävät usein pienet yhdistykset. Jyväskylässä Huhtasuolla ja Keltinmäessä kohtaamispaikoilla, Kylätoimistolla ja Kylätalolla, on jo vuosikymmenten juuret.

Parhaimmillaan kolmas sektori toimiikin matalalla kynnyksellä julkisen sektorin rinnalla, tukien alueen asukkaita heidän arjessaan.

 

Alkuvuodesta Huhtasuon asukkaat osoittivat mieltään. Kahdessa viikossa lähes 800 henkilöä allekirjoitti vetoomuksen Huhtasuon alueen yhteisen olohuoneen, Kylätoimiston, jatkuvuuden puolesta.

Asukkaiden aloitteesta toteutettu vetoomus luovutettiin Huhtasuolla järjestetyillä päättäjäkahveilla päättäjille maaliskuussa 2020.

Odotamme kaupungin konkreettista vastausta vetoomukseen. ”Kiitos hyvästä toiminnasta” -sanojen lisäksi tarvitaan nimittäin nyt tekoja.

 

Kohtaamispaikka tarjoaa palveluneuvontaa, mahdollisuuden tavata ihmisiä, osallistua kansalaistoimintaan, saada digiapua, tulla kuulluksi, ajan ja paikan keskustella. Kohtaamispaikan tulisi voida taata jatkossakin käyttäjilleen jatkuvuutta ja laatua.

On aiheellista nostaa esille myös se, että matalan kynnyksen palvelut vähentävät kuormitusta muilta palveluilta ja pidemmällä tähtäimellä jatkuvarahoitteisuus tulee maksamaan itsensä takaisin inhimillisistä vaikutuksista puhumattakaan.

Huhtasuolla toimintaa on ylläpitänyt Huhtasuon ASA ry, Huhtasuon ASukas Apu, jo lähes 30 vuotta. Kaikki nämä vuosikymmenet toiminnan rahoitusta on haalittu kokoon kuukausi ja/tai vuosi kerrallaan, erilaisia tukia hakien ja etsien.

Toiminta tarvitsisi jatkuvan rahoituksen. Yhdistykset eivät pysty toiminnan taloudellista taakkaa kantamaan. Kuukaudessa Kylätoimistossa kävijöitä on noin 1 300 henkilöä.

Kirsi Valkonentoiminnanjohtaja, Huhtasuon ASA ryJyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu