Luulotkin maksavat tunnelivaihtoehdossa

Keski-Suomen kauppakamarin hallitus kannattaa Vaajakosken moottoritien siltojen rakentamista (Ksml 7.4.). Sama uutinen sanoo, että maanantainen kanta perustuu tunnelivaihtoehdon kolminkertaiseen hintaan, ja että tunneli on käytössä kalliimpi.

Uutinen ihmetyttää, koska tunnelihanketta ajanut Viihtyisä Vaajakoski -liike kuuli talvella tiejohtaja Seppo Kososelta, että alustavat tiedot eri vaihtoehdoista ovat 1990-luvulta ja että vasta keväällä 2009 suunnitelmia aletaan panna ajan tasalle tiehankkeen toteuttamista varten.

Toisin sanoen moottoritiestä ja siihen liittyvistä paikallisteiden ratkaisuista ei ole olemassa yksityiskohtaisia suunnitelmia eikä tämänhetkistä hinta-arviota.

Tunnelistakaan ei ole koskaan tehty tarkkaa suunnitelmaa, joten siitäkään ei hintatietoja ole. Tuntuu kummalliselta, että maakunnan liike-elämän edustajat voivat esittää mihinkään perustumattomia kustannustietoja. On ainakin toivottavaa, että paikallisia yrityksiä ei johdeta samalla tavalla pelkästään hatusta otetun rukkaskurssin varassa.

Olemme tietoisia, että kaksi vuosikymmentä sitten siltojen hinnaksi laskettiin karkeasti 250 miljoonaa markkaa eli yli 40 miljoonaa euroa ja tunnelin hinnaksi 355 mmk eli 60 miljoonaa euroa. Kun tunnelivaihtoehtoa alettiin tuoda uudelleen julkisuuteen, tiejohtaja Kosonen väitti tunnelin hinnaksi 250 miljoonaa euroa ja siltojen 85 miljoonaa euroa.

Luvut eivät perustuneet mihinkään uusiin tutkimukseen tai suunnitelmiin. Tiejohtaja vain kertoi luvut sopiviksi saadakseen tunnelin näyttämään mahdollisimman kalliilta ja jotta Jyväskylän valtuusto vahvistaisi tien kaavaluonnoksen - kun vaarana oli, että tunneli tulisi taas esille.

Kosonen sen enempää kuin kauppakamari eivät voi esittää yksityiskohtaisia perusteita esitetyille numeroille. Ne eivät myöskään vastaa muualla Suomessa tehtyjen tunneleiden hintoja. Samoin on kummallista, että Kosonen on korottanut tunnelin hinnan nelinkertaiseksi samassa ajassa kuin hän laskee silloille kaksinkertaisen korotuksen.

Viihtyisän Vaajakosken alan suurimmilta yrityksiltä saamien tietojen mukaan tunnelin louhinnan hinta on nyt noin 100 euroa kuutio. Mikäli rakennettaisiin 2,8 kilometrin pituinen nelikaistainen moottoritietunneli(pari), sen bruttohinta olisi 42 miljoonaa. Tätä kustannusta alentaisi se, että kalliolouheen myyntihinta olisi noin 35 euroa kuutio ja lisäksi kokonaan rakentamatta voisivat jäädä paikallistieratkaisut - ja runsaasti rakennusmaata hyötykäyttöön. On jopa mahdollista, että tunnelitie olisi siltoja halvempi.

Vertailun vuoksi voidaan todeta, että Vuosaaren nelikaistainen tunneli maksoi 43 miljoonaa ja sen pituus oli 1 520 metriä.

Hinta sisältää valmiin ratkaisun turvalaitteineen. Lohjalla 5,1 km tunneleita sisältyy Lohjan moottoritieratkaisuun, jossa ovat myös muut, pitkät tiet ja sisääntuloväylät. Kokonaiskustannus tiestä oli 335 Mmk ja se sisältää täyden hoidon 20 vuodeksi.

Naistenlahden tunneliratkaisussa Tampereella Tampereen kaupunki jopa säästää rahaa kun vaati tien tehtäväksi tunneliin rakennusmaata pilaavan tiestön sijasta.

Siellä 140 bruttomiljoonan arvoinen tie tuottaa yli 60 miljoonan säästöt ja mahdollistaa Ranta-Tampellan kaavoituksen asuinrakennuksille ja keskustan laajennuksen Näsijärven suuntaan.

Tiestä valtio maksaa kolmanneksen.

Myös tiehallinto on alkanut vähitellen suunnitella ja tutkia Suomeen tunnelivaihtoehtoja. Kun niitäkin verrataan Vaajakoskesta esitettyihin hintavaihtoehtoihin, luvut ovat erilaisia. Onkin syytä kysyä, onko tunnelin rakentaminen Vaajakoskella kalliimpaa kuin muualla Suomessa. Mihin tällainen väite perustuu? Vai onko niin, että julkisuuteen annetaan harhaanjohtavaa tietoa, kun ei haluta edes tutkia eri vaihtoehtoja.

Luulojen sijasta meidän pitää tutkia eri vaihtoehdot, myös tunneli siltojen sijasta. Näinhän tutkitaan vaihtoehtoja yrityselämässäkin, kun tehdään oikeita ratkaisuja.

RISTO PYNNÖNEN Viihtyisä Vaajakoski -työryhmä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu