Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Pekka Mervola Huomioita: 500 euroa lisäveroa autosta ja bensan hinta ylös

Pekka Mervola

Pekka Mervola

Tällä vuosikymmenellä syntyy 1,7 miljardin euron suuruinen vuotuinen jättireikä autoilun verotuloissa. Näin kertoo valtiovarainministeriön tilaama liikenteen verotuksen uudistamisen työryhmän raportti.

Aukon voi paikata vain kahdella tavalla. Lätkäisemällä jokaisen auton omistajalle 500 euron vuosittaisen korotuksen ajoneuvoveroon tai ryhtymällä keräämään kilometripohjaisia veroja.

Työryhmän puheenjohtajan Markus Teräväisen mukaan kilometriverojen perintäkulut voivat olla suuret, sillä se vaatisi esimerkiksi jokaiseen autoon paikannuslaitteet ja jatkuvan seurannan. Työryhmä ei uskokaan, että se olisi toimiva verotustapa ainakaan tällä vuosikymmenellä. Siksi todennäköistä on, että vuosittain autosta maksettava ajoneuvovero alkaa lähivuosina nousta ja saavuttaa vuosikymmenen lopulla 500 euroa nykyistä korkeamman vuositason.

Työryhmän pääehdotus oli polttoaineverojen nostaminen. Bensaveron seuraava nosto voisi olla 10 senttiä litraa kohden ja dieseliin 11 senttiä litraa kohti. Lisäksi työryhmä poistaisi dieselin alennetun verokannan. Se tarkoittaisi dieseliin 26 sentin hinnannousua. Myös kaasulta poistettaisiin veroedut.

Luvassa on siis nykyisten polttomoottoriautojen omistajille lisää veroja. Sähköautojen ja ladattavien autojen omistajille taas korotettaisiin vuotuista ajoneuvoveroa. Sähköautoille se tekisi aluksi 60 euroa vuodessa lisää kulua.

Tulevaisuudenkuva on työryhmän esityksen perustaalla se, että bensa- ja dieselveroa tulisi nostaa jokseenkin vuosittain, jotta sähköautojen vähäisemmät verot voitaisiin kompensoida. Lisäksi myös sähköautoilta tulisi kerätä nykyistä korkeampaa vuosimaksua.

Nythän sähköautot ja ladattavat hybridit ovat oiva tapa kiertää liikenteen raskaiden verojen maksamista.

Kun vuosikymmenen lopulla suuri osa myytävistä autoista voi olla sähköautoja, polttoaineverojen korkeakaan taso ei enää riittäisi vaan jokaisesta autosta - kulkisi se millä käyttövoimalla tahansa - pitäisi kerätä nykyistä suurempaa vuosimaksua. Ja maksun taso olisi nykyrahassa 500 euroa autoa kohden vuodessa.

Valtiovarainministeri Matti Vanhanen (kesk.) otti työryhmän raportin vastaan ilman erityisiä kehu- tai kiitossanoja. Ensiksi hän torppasi ajatuksen bensa- ja dieselveron korottamisesta. Vanhasen mukaan tällä hallituskaudella polttoaineveroja ei enää koroteta. Se on Vanhasen mukaan keskustan kiveen hakkaama hallituksen linja.

Vaalit ovat kahden vuoden kuluttua, joten sen jälkeen polttoaineverot saattavat nousta työryhmän ehdottamalla tavalla.

Liikenteen verotuksen uudistamista pohtineen työryhmän raportti ei sisältänyt lopulta suuria yllätyksiä. Oli jo etukäteen selvää, että sähköautojen yleistyminen repii verotuloihin suuren aukon, sillä liikenteen verotus perustuu niin vahvasti polttoaineveroihin. Nyt tuon aukon kooksi arvioitiin 1,7 miljardia euroa.

Todellisuudessa aukko saattaa kasvaa vielä suuremmaksi, sillä verotulot maantieliikenteestä ovat nykyisin 4,6 miljardia euroa ja suurin osa siitä on bensa- ja dieselveroa.

1,7 miljardia on suuri summa, jos sitä verrataan valtion ihmisiltä tuloveroina keräämään verosummaan. Tuloveroista kertyy noin 6 miljardia euroa vuodessa.

Valtio on vero-ongelman edessä? Voidaanko maantieliikenteestä ylipäätään kerätä tulevaisuudessa nykyistä määrää veroeuroja. Ehkä ei voida. Pitäisikö tulevaisuudessa verottaa muutakin liikkumista kuten lentämistä, junia ja julkisia liikkumisvälineitä?

Tällä palstalla päätoimittaja Pekka Mervola tekee havaintoja lehtimiehen elämästä ja kohtaamistaan ihmisistä.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut