Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Pääkirjoitus: Kuka maksaa ilmastopaketin laskun?

Eurooppa pyrkii maailman ilmastokärkeen laajoilla toimilla. Euroopan komission tavoitteena on leikata hiilidioksidipäästöjä 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 1990 tasoon. Ohjelman nimi on Fitfor55 (Valmiina 55:een). Nollapäästöihin pitäisi päästä 2050.

Tavoite on hyvä: vähentää ilmastopäästöjä. Keinoista, kärsijöistä ja maksajista tulee varmasti erimielisyyksiä. Suomen kannattaa pyrkiä olemaan ilmasto- ja ympäristöasioissa eturintamassa. Silti meilläkin nousee vaikeita kysymyksiä siitä, kuka laskun maksaa tai toimista kärsii.

Otetaan yksi esimerkki. Fitfor55-pakettiin kuuluu, että uusien autojen tulee olla päästöttömiä vuonna 2035. Silloin ei siis enää myytäisi bensa- tai diesel-autoja. Uudet autot olisivat siis sähkö- tai vetyautoja.

Jos polttomoottoriautot katoavat, valtio menettää polttoaineiden myynnistä tulevat verotulot. Polttoainevero on 2,6 miljardia euroa ja polttoainemyynnin arvonlisävero 1,2 miljardia euroa. Nämä vuotuiset 3,8 miljardin euron tulot pitäisi ottaa muualta. Mistä?

Jospa säästäisimme. Jos yliopistojen ja korkeakoulujen valtionrahoitus sekä opintotuet lopetettaisiin, saataisiin kokoon 3,4 miljardia. Kun lisäksi lopetetaan tuomioistuimet ja kriisinhallinta, summa olisi kasassa.

Ehkä tällainen leikkaus on liian raju, joten haetaan valtiolle lisätuloja. Keräisimmekö ne metromatkoista? Metro on ollut yhteiskunnan investointi, sen betonirakenteet ja suuret lämmitettävät aulat aiheuttavat paljon ilmastopäästöjä ja lisäksi metrolla liikkuu ilmastotekoja tärkeinä pitäviä ihmisiä. Raha saataisiin kätevästi kerättyä, jos jokaisen metromatkan hintaan laitettaisiin 60 euron lisävero.

EU:n ilmastopaketti on tavoitteiltaan hyvä. Se kuitenkin maksaa paljon ja jotkut ovat kärsijöitä.

Tai voisihan lisän laittaa ulkomaan lennoille. Tällainen lentovero toisi jokaisen lentolipun hintaan 704 euroa lisän.

Ehkä lopulta maksaja on kuitenkin veronmaksaja. Tuloveroja pitää polttoaineverojen menetysten korvaamiseksi korottaa jokaiselta työssä käyvältä 11 prosenttia. Se voi olla tämän hyvän ilmastopaketin yhden osa hinta.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut