Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Pekka Mervola Huomioita: Pääkirjoitus kuin kaupan omasta lehdestä

Pekka Mervola

Pekka Mervola

"Suomalaisten ruokatottumukset ovat muuttuneet nopeasti, ainakin jos katsoo S-ryhmän myyntitilastoja. Viime vuonna koronavirusepidemian aikaan S-ryhmä myi ensimmäistä kertaa enemmän broilerinlihaa kuin porsaanlihaa. ... S-ryhmä on avannut kahden viime vuoden aikana sata uutta sushin myyntipistettä marketteihinsa", lyhyessä pääkirjoituksessa tehdään huomioita.

Arvaa mistä lehdestä pääkirjoitus on?

Vahva lähteytys vain yhteen kaupparyhmään laittaa uskomaan, että kyseessä on S-ryhmän oma lehti Yhteishyvä.

Vaan eipä ole. Kyseessä on Helsingin Sanomien tämän aamun pääkirjoitus, joka nojaa täydellä etunojalla yhteen kaupanryhmään.

Yhteishyvä on muuten hyvä kaupan lehti, niin kuin on K-ryhmän Pirkkakin. Ne kertovat tietenkin oman kaupparyhmänsä asioista ja pääkirjoituksissaan voivat lähteyttää asiat vain omiin tilastoihinsa. Se kuuluu pelin henkeen ja on asiallista.

Riippumattoman sanomalehden pääkirjoituksissa lähteytyksen soisi olevan monipuolista. Lähteytys kertoo tekijoistä sen takana ja heidän todellisuudestaan. Susheja lienee myydään paljon muuallakin kuin yhden kaupan ryhmän myymälöissä.

Tällä palstalla päätoimittaja Pekka Mervola tekee havaintoja lehtimiehen elämästä ja kohtaamistaan ihmisistä.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut