Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Jouni Kotiahon kansanedustajakolumni: Hallitus vie työt teollisuudelta ja kuljetuksista

Jouni Kotiaho

Hallituksen ylimitoitettu ilmastopolitiikka ajaa suomalaista teollisuutta pois maasta Kiinaan ja muihin saastuttaviin maihin. Ja tässä keskusta on ollut täysin rinnoin mukana.

Samalla kuljetusyritykset on ajettu suureen ahdinkoon rajusti nousseilla polttoaineen hinnoilla, jotka kuljetuskustannusten kasvun myötä vähentävät merkittävästi myös teollisuutemme kilpailukykyä kaikkiin keskeisiin kilpailijamaihimme, kuten Ruotsiin, verrattuna.

Viimeisen vuoden aikana polttoaineen hinnat ovat nousseet rajusti ja nousu tuntuu jatkuvan holtittomana. Vaikka nousu johtuu osittain polttoaineiden maailmanmarkkinahintojen noususta, myös nykyhallituksella on siihen merkittävä osuus. Varsinkin polttoaineiden hintojen tulevaan kehityssuuntaan.

Nykyinen hallituspohja korotti polttoaineveroa keskustan tuella merkittävästi jo alkutaipaleellaan. Tällaiset korotukset, kuten polttoaineen hintojen nousut yleensäkin, ovat iso kustannuserä pääkaupunkiseudun ja suurten kaupunkien ulkopuolisen pitkien etäisyyksien Suomen asukkaisiin, joille oma auto on välttämätön liikkumisen väline.

Hallitus on päättänyt puolittaa tieliikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä, kun pääsääntöisesti muissa EU-maissa ei ole mitään tiukkoja vuosilukuja. Ja vielä vähemmän muissa maailman maissa.

SDP:n liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka ajaa kansallisen tieliikenteen päästökauppaa kuin käärmettä pyssyyn. Kansallinen päästökauppa nostaisi bensiinin ja dieselin tukkuhintaa 40–60 senttiä.

Hallituksen sokea ilmastofanatismi luo yrityksille epävarmuutta.

Se olisi sitten jo sellainen korotus, että siihen pysähtyy suomalaisten kuljetusyritysten kalustot! Ja ulkomaiset yritykset valtaavat loputkin kuljetusmarkkinoista.

Kaikki tämä lisää valtavasti myös teollisuuden kustannuksia ja romahduttaa entisestään kilpailukykyä. Eikä investointeja tule, vaikka Kemiin rakennettava sellutehdas onkin positiivinen poikkeus, elleivät vihreät ja sitä hännystelevät erilaiset ympäristöjärjestöt onnistu tätäkin hienoa hanketta tyrmäämään.

Vakaa ja vuosikymmeniksi eteenpäin ennakoitavissa oleva toimintaympäristö on yksi tärkeimmistä edellytyksistä suurille teollisuusinvestoinneille. Se on myös edellytys jo olemassa olevan teollisuuden säilymiselle Suomessa.

Hallituksen sokea ilmastofanatismi on luonut yrityksille suurta epävarmuutta tulevasta. Esimerkiksi UPM totesi lopettaessaan Kaipolan paperitehtaan, että Suomessa toimintaympäristö on epävakaa.

EU:n suunnittelema niin sanottu taksonomia on Euroopan koko rahoitusjärjestelmää mullistava muutos, jossa yritysten rahoitus ja ilmastotavoitteiden toimeenpanoa kytketään yhteen. Esimerkiksi metsien ja biomassan hyödyntäminen uhkaa tässä luokittelussa jäädä suurelta osin ei-ilmastomyönteiseksi ja siten kalliin rahoituksen piiriin tai jopa kokonaan ilman rahoitusta.

Samaan aikaan EU:ssa on suunnitteilla esitys, että kaikista Suomessa talouskäytössä olevista metsistä vähintään 20 % pitäisi sitovin määräyksin jättää talouskäytön ulkopuolelle. Ja vihreiden uusi ympäristöministeri vaati heti, että 30 %.

Tällainen määräys olisi yksityisten metsänomistajien omaisuuden sosialisointia ja koskettaisi yli 600 000 metsänomistajaa. Samalla kummatkin EU:n suunnitelmat olisivat toteutuessaan kuolinisku koko metsäteollisuudellemme, joka on vientimme selkäranka ja valtavan suuri työllistäjä kaikkine välillisine vaikutuksineen puun korjuut, kuljetukset ja lukemattomat muut toimijat mukaan lukien.

Hallitusohjelmaan on kirjattu esimerkiksi ammattidiesel, joka kompensoisi korkeinta polttoainehintaa kuljetuselinkeinolle. Missä tämä viipyy?

Hallitus huutaa ilmastotekojen perään. Yksi hyvä lääke olisi tieverkoston kunnostaminen, jolla olisi myös työllistävä vaikutus. Mutta hallitus on päinvastoin vähentämässä tiemäärärahoja. Myös alempien tieverkostojen hoitorästejä olisi kurottava umpeen. Siinä vain korjausvelka ja liikenteen päästöt kasvaa, kun on huonot tiet ja kalusto särkyy.

Kirjoittaja on perussuomalaisten kansanedustaja Keski-Suomesta.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut