Pekka Mervola Huomioita Valtionyhtiöt hyppivät aidan yli

Alko kävi eilen ja toissapäivänä kylässä Jyväskylän Kolmikulman aukiolla. Hienosta peräkärrystä myytiin alkoholitonta (kuva ylhäällä).

On tietenkin hienoa, että Alko pyrkii saamaan ihmiset irti turhasta alkoholin juomisesta, sillä alkoholi ei todellakaan ole kansanterveyttä edistävä aine eikä myöskään yhteiskunnalle mitenkään edullinen ilo. Alkoholin seuraukset, kuten sairaudet, onnettomuudet, väkivalta ja monenmoinen suru, maksavat terveydenhoitojärjestelmällemme joka vuosi hurjasti. Myös työelämä menettää rokulipäivien takia.

Mutta silti täytyy muistaa, miksi valtionyhtiöt on perustettu. Alko perustettiin valtion viinanmyyntimonopoliksi. Yleisradio perustettiin valtion tiedonvälittäjäksi ja kansansivistäjäksi. VR perustettiin huolehtimaan junaliikenteestä. Posti syntyi jakamaan kirjeitä, sanomalehtiä ja paketteja.

Valtionyhtiöt hyppivät kuitenkin jatkuvasti aidan yli. Osa niistä on jopa kaatanut aidat ympäriltään. Näin on tehnyt muun muassa Yleisradio, joka on nykyisin suuri verkkosanomalehden kustantaja, iso kansainvälisen urheiluviihteen välittäjä, elokuvien esittäjä ja kaikenkarvaisten viihdeohjelmien teettäjä. Posti puolestaan tuntuu välillä tekevän enemmän muuta kuin varsinaista postinjakeluaan. Se on suuri mainoslipareiden levittäjä ja kaikenlaisen liiketoiminnan tekijä. Olihan se nimeltäänkin välillä Itella. VR puolestaan oli aikoinaan myös rekkakuljetuksia.

Yhteiskunnassa olisi hyvä keskustella valtionyhtiöiden roolista. Tietenkin voi ajatella, että on ihan kivaa, että valtionyhtiöt tekevät kaikenlaista. Ne kuitenkin toimivat valtion antamassa erityisasemassa, jossa ne voivat kilpailla markkinoilla epäreiluin pelisäännöin. Ja ovat vuosien varrella niin myös tehneet.

Jotenkin tällaisen kilpailun ymmärtää vielä toiminnassa, josta valtionyhtiö perii normaalin hinnan tekemisistään niin kuin muutkin yhtiöt. Mutta jos Posti jakaa mainoslipareita käytännössä kirjeiden ja sanomalehtien lähettäjän piikkiin, sekin on yhteiskunnallisesti ärsyttävää. Erityisen hyvin sen tietää konsernimme, joka pyrkii mainosjakeluyhtiö SSM:llä toimimaan samassa markkinassa kuin Posti. Mielenkiintoinen on myös Yleisradion rooli. Se kilpailee veroina saatavilla tuloillaan kaupallisten tv-yhtiöiden kanssa vaikkapa NHL-kiekosta ja jakaa sen katsojille ilmaiseksi. Pitääkö todella kaikkien suomalaisten Yle-veron maksajien osallistua kalliiden NHL:n tai muiden urheiluoikeuksien maksamiseen? Nyt pitää.

Palataan Alkon kiertueeseen. Periaatteessa tuntuisi hyvältä, että Alko siirtyisi myymään alkoholittomia juomia. Mutta käytännössä se voisi tarkoittaa, että Alko ylläpitäisi toimintaansa viinan myynnillä ja myisi sitten alihintaan alkoholittomia myymälöissään.

Ehkä voisi kuitenkin näin pakinassa ajatella, että pidetään viinamonopoli pystyssä ja määritellään Alkon johdon bonukset alkoholittoman myynnin euromääräisellä osuudella Alkon myynnistä. Jos viina käy kovasti kaupaksi, Alkon johto saisi nuolla näppejään. Jos taas Alko myy paljon alkoholitonta, Alkon johto saa suuret bonukset.

Kansanterveys ja kansantalous kiittäisivät.

Tällä palstalla päätoimittaja Pekka Mervola tekee havaintoja lehtimiehen elämästä ja kohtaamistaan ihmisistä.

Lue lisää aiheesta