Juho Kauton kansanedustajakolumni | Ajokorttilain uudistus on vaikea

Savonlinnassa kolmen nuoren kuolemaan johtanut liikenneturma on nostanut julkiseen keskusteluun nuorten liikenneturvallisuuden. Nuorten liikenneturvallisuus on keskusteluissa myös eduskunnassa, sillä parhaillaan liikenne- ja viestintävaliokunnassa on käsittelyssä ajokorttilain uudistus.

Nykyisellään B-luokan ajokortin voi saada poikkeusluvalla 17-vuotiaana. Ajokortin saamisen edellytyksiä helpotettiin edellisen hallituksen aikana ja nykyisellään lähes jokainen hakija on sen voinut saada, sillä lain vaatimukset poikkeusluvan saamiseksi ovat varsin helpot saavuttaa.

Tästä kertoo jotain tilastotkin. Vuonna 2017 poikkeusluvan sai 11 nuorta. Lakimuutoksen jälkeen 2018 poikkeusluvan saaneiden määrä on tasaisesti kasvanut ja tänä päivänä jo lähes 20 000 nuorta saa vuosittain ajokortin 17-vuotiaana.

Ajokorttilakia muutettaessa 2018 keskeinen perustelu oli nuorten paremmat liikkumismahdollisuudet.

Uudessa ajokorttilaissa 17-vuotias voisi saada huoltajan suostumuksella ajokortin eikä poikkeuslupaa enää vaadittaisi. 17-vuotiaan kyydissä saisi olla vain yksi matkustaja ja ajaminen olisi kokonaan kielletty öisin kello 00–05. Lisäksi tulee koulutukseen liittyviä muutoksia, joilla on tarkoitus parantaa liikenneturvallisuutta.

Ajokorttilakia muutettaessa 2018 eräs keskeinen perustelu oli nuorten paremmat liikkumismahdollisuudet. Perustelut eivät ole muuttuneet ja on tärkeää, että erityisesti harvaanasutulla seudulla pääsee liikkumaan mahdollisimman mutkattomasti, sillä joukkoliikenne on siellä usein olematonta. Nuorille tulee mahdollistaa pääsy kouluun sekä ystävien ja harrastusten pariin mahdollisimman sujuvasti mutta tätä ei voi tehdä turvallisuuden kustannuksella.

En voi mennä valiokunnan asiantuntijakuulemisten sisältöön ennen kuin ne ovat julkisia, mutta voin yleisesti sanoa, että kuulemisia on ollut paljon ja ne ovat hyvinkin ristiriitaisia. Valiokunta onkin ottanut lakiesitykselle lisäaikaa, sillä haluamme saada täydentävää selvitystä nykyisen lain toimivuudesta.

Meillä lainsäätäjillä on suuri vastuu nuortemme hyvinvoinnista mihin kuuluu myös mahdollisimman helppo liikkuminen. Ajokortin mahdollistaminen kaikille 17-vuotiaille kiistatta lisää nuorten mahdollisuuksia sosiaaliseen elämään tai vaikka asumiseen vanhempiensa luona pidempään.

Toisaalta meillä on myös vastuu ihmisten terveydestä ja hengestä, ja meidän tulee olla varmoja, ettemme lainmuutoksilla vaaranna näitä. Lakiesityksessä on paljon liikenneturvallisuutta parantaviakin elementtejä, kuten rajoitukset ajo-oikeuteen, mutta riittävätkö nämä, kun entistä suurempi joukko nuoria kuljettajia tulee liikenteeseen. Tämä puntarointi meidän on tehtävä huolella valiokunnassa.

Kirjoittaja on vasemmistoliiton kansanedustaja Keski-Suomesta.