Jyväskylän rata on osa pääradan kehittämistä

Keskusta ja kokoomus lupasivat rahaa Jyväskylän radalle.

Juha Sipilän (kesk.) ja Petteri Orpon (kok.) hallitus varasi budjetissa miljoona euroa ”pääradan suunnittelun kokonaisnäkemyksen muodostamiseksi”. Hallituksen linjauksessa sanamuoto on merkittävä. Kokonaisnäkemyksen muodostamiseksi -ilmaus tarkoittaa, että rahaa ei ole varattu vain Tampereen ja Helsingin välisen osuuden suunnitteluun vaan myös koko tätä kautta kulkevan junaliikenteen edistämiseen. Jyväskylä on merkittävä Tampereen mutkan takana oleva ratalinja, joka vaatii nopeuttamista ja nykyaikaistamista.

Junayhteys Jyväskylän ja Helsingin välillä on nykyisellään toivottoman hidas, koska Tampereen kautta kulkeva yhteys tekee pitkän lenkin länteen. Junamatka kestää nopeimmillakin junavuoroilla yli kolme tuntia ja hieman hitaammilla vuoroilla matka lähestyy neljää tuntia. Tällainen junayhteys on Jyväskylän kokoiselle kaupungille auttamattomasti kilpailukyvytön.

Junayhteyksiä on tulevaisuudessa nopeuttava merkittävästi. Visio tunnin junamatkasta Jyväskylästä Tampereelle ja toisen tunnin yhteydestä Tampereelta Helsinkiin on hyvä. Tampere on hakenut muiden maakuntakeskusten tukea omalle tarpeelleen nopeuttaa Tampereen ja Helsingin välinen junayhteys tuntiin. Se tarkoittaisi käytännössä kolmannen raiteen rakentamista. Jyväskylän ja Tampereen välisen yhteyden nopeutuminen tuntiin vaatii heti merkittäviä parannuksia radalle ja aikanaan toista raidetta.

Jyväskylän yhteyksien kannalta on merkittävää, että maan hallitus nimenomaan varasi miljoona euroa pääradan suunnittelun kokonaisnäkemyksen muodostamiseen. Näin Jyväskylän yhteys on luontevasti mukana tässä maamme kannalta suuressa raideliikenteen kehitysprojektissa.

Keski-Suomen on aktiivisesti edistettävä raideyhteyksien nopeuttamista. Nykyisillä raideyhteyksillä Jyväskylä painettaisiin hiljalleen maamme syrjäkyläksi. Siksi käyntiin lähtevä pääradan kehitys on tärkeä Keski-Suomen kannalta. On huolehdittava, että valtio ei suuntaa katsettaan vain Tampereen ja Helsingin välille.

Budjettikirjauksessa on luvattu tarttua myös Jyväskylän raideyhteyksiin. Nyt on huolehdittava, että keskusta ja kokoomus pitävät sanansa. SDP:n Antti Rinne on puhunut lämpimästi Jyväskylän yhteyksien sekä radan puolesta, samoin vihreiden Touko Aalto.

Uusimmat

Pääkirjoitus

Lain pitkä koura tavoitti viimein punakhmeritkin

Nuorten mielenterveys on vakava huolenaihe

Taidekaupunki ja teollisuuskaupunki

Äänestämällä voi vaikuttaa oman kirkkonsa arkeen

Nostaako arvostus median ahdingosta?

Jalkapallomaajoukkue vahvassa nousussa

Syntyvyys saisi nousta eduskunta- vaaliteemaksi

Sukuyhtiö Otava nousi median järjestelijäksi

Myös sähköautoja on pian verotettava

Brexitistä tuli Mayn hallituksen painajainen

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.