Prättälän Prisman menestyksen kaari jatkuu yhä

Keskimaa oli 1970-luvun alussa osuuskauppaliikkeen kärjessä. Toimitusjohtaja Pekka Prättälän johdolla rakennettiin kaupparyhmän ensimmäinen automarket SOK:n johdon epäilyistä ja suoranaisesta vastustuksesta huolimatta. Seppälän Prisman avajaisia vietettiin marraskuun 22. päivänä vuonna 1972. Prisma on ollut menestys alusta lähtien ja arkkitehti Jaakko Vaetojan ja Prättälän ideoima iskevä nimi "Prisma" oli nopeasti laajalti tunnettu.

Prättälä joutui ponnistelemaan S-ryhmän suunnannäyttäjänä ja uudistajana melkoisessa vastapuhureissa. SOK:ssa olisi haluttu nimeksi Sokos-automarket, mutta Prättälä piti Prismaa parempana eikä antanut periksi. Myöhemmin Prisma otettiin koko S-ryhmän käyttöön.

Seppälän Prisma oli lähtölaukaus Keskimaan edelleen jatkuvalle kasvulle ja samalla koko kaupparyhmän automarket-ketjun rakentumiselle. Keskimaa on ollut vahvasti mukana Keski-Suomen ja erityisesti Jyväskylän kaupan kasvussa. Kaupungissa on kolme Prismaa, jotka ovat käytännössä Prättälän rakentaman Seppälän Prisman kopioita.

Myös S-ryhmän pääkilpailijalla, Keskolla on vahva asema Jyväskylän päivittäistavarakaupassa. Kolme City-marketia kilpailee markkinoista ennen muuta Prismojen kanssa.

Kauppaneuvos Pekka Prättälä näki pitkälle tulevaisuuteen toteuttaessaan S-ryhmän ensimmäisen autotavaratalon, Seppälän Prisman pian 40 vuotta sitten. Hänen arvionsa kaupan kehityksestä osui täsmälleen oikeaan, sillä Prisman perusidea on edelleen toimiva. Sitä todistaa Keskimaa päätös rakentaa Seppälään kokonaan uusi Prisma nykyisen autotavaratalon välittömään läheisyyteen.

Nykyinen tavaratalo palvelee asiakkaita uuden valmistumiseen saakka, jonka jälkeen rakennus puretaan.

Keskimassa tehtyjen laskelmien mukaan kokonaan uuden rakentaminen on taloudellisesti halvempi ratkaisu kuin moneen kertaan laajennetun rakennuksen saneeraus.

Uuden Prisma Seppälän myyntialaksi on kaavailtu noin 17 000 neliömetriä. Hanke on tarkoitus toteuttaa nopeasti. Suunnitelmien mukaan uudet tilat avataan jo ennen joulua 2013.

Laajemmassa katsannossa Keskimaan päätös Seppälän Prisman täydellisestä uudistamisesta osoittaa Keskimaan menestyksen edelleen jatkuvan.

Toinen kaupan suurtekijä on K-ryhmä. Kahden "suuren" yhteenlaskettu markkinaosuus on niin suuri, että vähittäistavarakaupan keskittymisen ongelma on todellinen.

Uusimmat

Pääkirjoitus

Hoidon laatua on voitava vertailla

Nimellä: Asesopimuksilla Venäjä pysyy yhä suurvaltana

Pääkirjoitus: Brexit vaikeuttaa tavallisten ihmisten arkea

Sisäpolitiikka moninapaistuu Ruotsissa

Pikavippiyhtiöille on saatava tiukempi kuri

Nimellä: Brittien rimpuilu brexit-sotkussaan on vertaansa vailla.

Ruotsista mallia liikenteen rahoitukseen

JYP ei tyytynyt kohtaloonsa

Nimellä: Euro on ollut menestystarina

Syyrian pakolaisten pitää tulkita monia valtapelejä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.