Siperia opettaa muutenkin ahtaalla olevaa Finnairia

Kaksi vaikeuksistaan eroon pyrkivää ilmailualan yritystä kohtasi tiistaina, kun Airbusin uusi laajarunkokone A350XWB laskeutui Helsinki–Vantaan lentokentälle. A350 on Finnairin tuleva kaukoliikenteen peruskonetyyppi.

A350:n tulo markkinoille viivästyi. Ensiversio ei ollutkaan niin moderni ja taloudellinen kuin lentoyhtiöt edellyttivät.

Viivästys vaikutti myös Finnairiin, jonka piti saada jo vuonna 2005 tilaamansa koneet vuosina 2011–2013. Investointiohjelma on Finnairin historian suurin, 11 mannertenvälistä A350-konetta. Viivästyksen vuoksi Finnair joutui uusimaan kaukolentolaivastoaan Airbusin vanhemmalla mallistolla.

Polttoaineet ovat lentoyhtiöiden selkeästi suurin yksittäinen menoerä, joten viivästys näkyy miinuksena muutenkin tappiota tekevän Finnairin tuloksessa. Se ei juuri nyt ole Finnairin pahin huoli. Finnair olisi yksi suurimpia häviäjiä, jos Venäjä osana suurpoliittista pakotenokitusta kieltää Siperian ylilennot.

Finnairilla on pitkälti toistasataa Siperian ylilentoa Aasiaan viikoittain. Ylilentokielto romahduttaisi Finnairin kilpailukyvyn Aasian reiteillä täysin.

Polttoainekustannusten osuus Finnairin liikevaihdosta oli viime vuonna lähes 29 prosenttia, paljon julkisuutta saaneiden henkilöstökulujen osuus noin 16 prosenttia. Parhaillaan Finnair ja lentäjät yrittävät sopia 17 miljoonan euron säästöistä. Summa on 0,7 prosenttia liikevaihdosta.

Siperian kiertäminen veisi Finnairin lentojen aikaedun. Matka pitenisi ja ennen kaikkea polttoaineen kulutus kasvaisi. Mukaan tulisivat välitankkaukset välilaskuineen. Kaikki heijastuisi paitsi hintoihin myös asiakkaiden mielikuviin miellyttävästä matkanteosta.

Liikenneministeriössä on varauduttu Venäjän ilmatilan sulkemiseen mutta odoteltu tarkempia tietoja. Toivottavasti Suomen ja Venäjän presidenttien tapaaminen Sotshissa tuo lisävalaisua asiaan, sillä Finnairille tilanne on tukala. Energiatehokkuuden kannalta konekannan uusiminen on täysin perusteltua. Palkkapolitiikalla ei yhtiön ongelmia ratkota. Mutta nyt koko liiketoiminnan kivijalka uhkaa murentua.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.