Nyt on aika kiittää maan hallitusta

Pääministeri Sipilän tarttuminen asiaan toi tierahat Kirrin ja Tikkakosken välille, kirjoittaa päätoimittaja Pekka Mervola.

Syvä helpotus oli eilen päällimmäinen tunne. Kirrin ja Tikkakosken välinen tie sai vihdoinkin rahansa. Tukkoinen ja vaarallinen väli rakennetaan moottoritieksi. Kirri–Tikkakoski on ollut Keski-Suomen tärkein tiehanke vuosia ja myös koko maan tärkeimpien tiehankkeiden listalla jo monen hallituksen ajan, mutta aina se on jäänyt muiden tie-, silta-, rata- ja satamahankkeiden jalkoihin.

Hallituksilla on ollut taipumus nostaa joistakin muista syistä tärkeitä hankkeita toteutettavaksi tai suosia kulloisenkin ministeristön kotiseutuja. Joskus on kyse ollut myös siitä, että jokin toinen hanke on sopinut paremmin sen hetkiseen rahoitusraamiin.

Mutta nyt se on totta. Kirrin ja Tikkakosken välin rakentaminen moottoritieksi alkaa ensi vuonna runsaan kuuden miljoonan rahoituksella. Aloituspäätös tarkoittaa, että hallitus sitoutuu yli 130 miljoonan euron hankkeeseen.

Nyt on syytä sanoa: Kiitoksia, herra pääministeri!

Päätös syntyi vasta, kun pääministeri Juha Sipilä (kesk.) ottautui kunnolla asiaan.

Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) oli jäänyt monta kertaa valtiovarainministeriön budjettikehysten puristuksiin. Kun Berner ei pistänyt Kirri–Tikkakoskea jonkin muun hankkeen ohitse, valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok.) oli helppo sanoa, että liikenneministeri on hyvä ja valitsee hankkeita toteutettavaksi vain sovittujen kehysten verran.

Näissä tilanteissa Kirri–Tikkakoski hävisi.

Kokoomus halusi pitää tierahojen raameista kiinni ehkä siksi, että toisaalla kokoomuslainen opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen joutui tekemään hallituksen linjausten mukaisia leikkauksia opetuksesta.

Pääministeri Sipilä tarttui jokin aika sitten asiaan ja totesi, että hän pitää hanketta tärkeänä ja haluaa viedä sen toteutukseen pääministeriaikanaan. Siitä asia lähti nopeutetusti etenemään. Sipilä ja Orpo sopivat, että Kirri–Tikkakoskesta päätetään jo ennen aiemmin sovittua ensi kevättä. Toinen saman paketin infrahanke tulee olemaan Pasilan ja Riihimäen välisen radan parannus.

Keski-Suomi kiittää nyt maan hallitusta, erityisesti pääministeri Sipilää ja valtiovarainministeri Orpoa siitä, että tien rakentamisesta saatiin nyt päätös. Hanke on Keski-Suomen kehitykselle tärkeä. Myös liikenneministeri Bernerin myönteistä asennetta ja sitkeyttä pitää kabineteissa useasti sivupöydälle tyrkättyä hanketta esillä on kiitollisuudella kehaistava.

Vihdoinkin, se on nyt todella tunne Keski-Suomessa niin monen syvän pettymyksen jälkeen.

Suomen talous on myötätuulessa. Keski-Suomessa aluetalouden kasvu on ollut ylitse maan keskiarvojen. Jyväskylän kauppapaikkojen rakentaminen, Äänekosken biotuotetehdas, Hippoksen suuret suunnitelmat ja nyt Kirri–Tikkakosken moottoritie vahvistivat tulevan kasvun odotusta.

Maan talouskasvu saattaa pian alkaa näkyä myös Sipilän hallituksen kannatusluvuissa.

Kirjoittaja on päätoimittaja.

Uusimmat

Nimellä

Salsaturismi on tärkeä tulonlähde Kuuballe

Kiipeile tai hulaa – turha jäykkyys sulaa

Hongkongin demokratia on nuori ja puutteellinen

Vihreistä taitaa tulla tylsä puolue?

Perhevapaauudistus on investointi tulevaisuuteen

Viisikko haluaa löytää aarteen

Miksi halu seurata uutisia laantuu?

Iäkkäät konservatiivit valitsevat pääministerin

Kun vielä luulin, että Soininvaara on älykkö

Lapsuus antaa pohjan kaikelle

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.