Alma Median tulos ja liikevaihto lähes viime vuoden tasolla – koronakriisi heikentää tulevien kuukausien näkymiä

Alma Median ensimmäinen vuosineljännes meni liki samoissa merkeissä kuin viime vuonna. Lehtikuva / Emmi Korhonen

STT

Mediayhtiö <Company>Alma Median</Company> tulos ja liikevaihto olivat tammi–maaliskuussa lähes viime vuoden saman aikavälin tasolla.

Oikaistu liikevoitto laski maltillisesti 11,2 miljoonaan euroon, kun vuotta aiemmin se oli 11,5 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski vajaalla puolella prosentilla 61,9 miljoonaan euroon.

Yhtiön mukaan koronaepidemia heikentää merkittävästi liikevoittoa ja -vaihtoa tulevina kuukausina. Alma antoi koronakriisin vuoksi tulosvaroituksen noin kuukausi sitten. Yhtiö ei vieläkään anna uutta tulosohjeistusta.

Sopeuttamistoimilla miljoonasäästöjä

Alman toimitusjohtajan Kai Telanteen mukaan yhtiön liiketoiminnan kehitys oli vakaata vuoden alussa, mutta koronaepidemia on heijastunut sen toimintaan maaliskuusta lähtien.

–  Arvioimme, että maaliskuussa 2020 epidemia laski liikevaihtoamme noin kaksi miljoonaa euroa. Toimenpiteet toiminnan sopeuttamiseksi on aloitettu ja niillä arvioidaan saavutettavan noin kuuden miljoonan euron kustannussäästöt toisella vuosineljänneksellä, Telanne sanoo tiedotteessa.

Yhtiö kertoi helmikuussa myyvänsä 15 sanomalehteä ja painoliiketoiminnan <Company>Sanoma Media Finlandille</Company> 115 miljoonalla eurolla. Kauppaan sisältyvät muun muassa Aamulehti ja Satakunnan Kansa. Alma Media raportoi myytävän liiketoiminnan lopetettuna toimintona.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on hyväksynyt kaupan. Alma on aiemmin arvioinut, että kauppa saatetaan päätöksen tämän kuun aikana.

Sanoma Media Finland on STT:n suurin omistaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut