Hallitus haluaa jopa 100 000 sähköautojen latauspaikkaa kymmenessä vuodessa

Hallitus on antamassa eduskunnalle esityksen laista, jonka tavoitteena on luoda jopa lähes 100 000 sähköautojen latauspistettä vuoteen 2030 mennessä. Seat

Ilkka Hemmilä / STT

Hallitus on antamassa eduskunnalle esityksen laista, jonka tavoitteena on luoda jopa lähes 100 000 sähköautojen latauspistettä vuoteen 2030 mennessä.

Esityksen mukaan olemassa olevaan, muuhun kuin asuinkäytössä olevaan rakennukseen, jossa on yli 20 pysäköintipaikkaa, tulisi asentaa yksi latauspiste vuoden 2024 loppuun mennessä.

Lisäksi asuinkäytössä olevaan rakennukseen tulisi rakentamisen tai laajan korjauksen yhteydessä asentaa latausvalmius jokaiselle pysäköintipaikalle, jos paikkoja on vähintään viisi. Asuinrakennusten pysäköintitaloissa latausvalmius tulisi vastaavassa yhteydessä tehdä jokaiselle pysäköintipaikalle.

Lakiluonnos sai osakseen lausuntokierroksella kovaa kritiikkiä. Moni lausunnonantaja piti minimivaatimuksia ylimitoitettuina ja kritisoi niistä aiheutuvia kustannuksia.

Huomiota kiinnitettiin esimerkiksi siihen, että ehdotus oli tiukempi kuin vastaava EU-direktiivi edellyttäisi. Kiinteistöliitto kritisoi myös itse varsinaista esitystä samasta asiasta. Liiton toimitusjohtaja Harri Hiltunen epäili tiedotteessa, että sähköautojen laaja latauspistepakko heikentäisi taloyhtiöiden mahdollisuuksia parantaa energiatehokkuuttaan muilla tavoilla ja siten ehkäistä ilmastonmuutosta.

Vaatimukset eivät koskisi mikroyrityksiä

Valtioneuvosto hyväksyi eduskunnalle annettavan esityksen torstaina.

Esityksessä on myös vaatimuksia ei-asuinkäytössä oleville rakennuksille niiden remontoinnin yhteydessä.

Uusiin tai laajasti korjattaviin, ei-asuinkäytössä olevissa rakennuksissa latauspisteen asentamisvalmius tulisi tehdä vähintään puoleen pysäköintipaikoista, jos paikkoja on yli kymmenen. Jos paikkoja on yli 30, valmius tulisi olla vähintään joka viidennessä paikassa, kuitenkin vähintään 15 paikassa.

Itse latauspiste pitäisi rakentaa vähintään yhdelle pysäköintipaikalle, jos paikkoja on yli kymmenen. Pisteen tulisi olla suuritehoinen. Vaihtoehtoisesti on mahdollisuus rakentaa normaalitehoisia latauspisteitä pysäköintipaikkojen määrän mukaan.

Vaatimukset eivät koskisi rakennuksia, jotka olisivat mikroyrityksen omistuksessa ja käytössä. Mikroyritys on alle 10 työntekijän yhtiö, jonka vuotuinen liikevaihto tai taseen loppusumma on enintään kaksi miljoonaa euroa.

Lausuntokierrokselle lähteneessä esityksessä latauspiste olisi pitänyt rakentaa vähintään 10 prosenttiin pysäköintipaikoista, jos paikkoja olisi yli 20.

Kustannukset kymmeniä miljoonia euroja vuodessa

Ehdotetun lain arvioidaan luovan noin 600 000 latausvalmiudella varustettua pysäköintipaikkaa vuoteen 2030 mennessä. Itse latauspisteitä syntyisi noin 73 000–97 000 kappaletta.

Latauspisteiden ja -valmiuksen aiheuttamat kustannukset olisivat noin 41–49 miljoonaa euroa vuoteen 2024 mennessä. Vuodesta 2025 eteenpäin kustannukset olisivat noin 26–34 miljoonaa euroa vuodessa.

Lausuntokierroksella ehdotettua luonnosta kritisoitiin myös siitä, että ehdotus oli tiukempi kuin EU-direktiivi edellyttäisi. Isännöintiliitto esimerkiksi katsoi kiristysten kasvattavan entisestään asumiskuluja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut