Sofi Oksasen romaanista Kun kyyhkyset katosivat tehdään elokuva

Kun Kyyhkyset katosivat on Oksasen neljäs romaani, ja se kertoo ihmisten valinnoista Virossa toisen maailmansodan aikana ja sen jälkeen. Vesa Moilanen

STT

Elokuvaohjaaja Antti J. Jokisen tuotantoyhtiö <Company>Cinematic</Company> jatkaa kasvuaan. Se julkisti Berliinin elokuvajuhlilla kaksi tulevaa hankettaan sekä useita elokuvia kattavan jakelusopimuksen ruotsalaisen <Company>SF Studiosin</Company> kanssa. Aiemmin on uutisoitu Cinematicin suurhankkeesta, Ilkka Remeksen romaaniin perustuvasta Omertasta.

Omerta 6/12 ja 7/12 tulevat valkokankaille syksyllä 2021 ja syksyllä 2022. Niistä tehdään myös televisiosarja.

Nyt Jokinen on hankkinut oikeudet Sofi Oksasen romaaniin Kun kyyhkyset katosivat. Cinematic työstää myös uutta versiota vuoden 1992 animaatioelokuvasta Muumi ja pyrstötähti.

– Kun kyyhkyset katosivat on vielä ihan alkutekijöissään, Jokinen myöntää.

– En vielä tiedä, tehdäänkö se suomeksi vai esimerkiksi englanniksi.

Marko Leino käsikirjoittaa elokuvan. Sen ohjaa joku muu kuin Jokinen, joka on kiinni Omerta-hankkeessa.

Cinematic on saanut vahvan alun, sillä yhtiön ensimmäinen tuotanto, Jokisen ohjaama Helene on noussut menestykseksi. Helene Schjerfbeckin elämästä kertovalla draamalla on jo 160 000 katsojaa.

– Totta kai tuntuu hyvältä, että se vetää, Jokinen sanoo.

– Helene on atmosfäärinen elokuva, jossa ei ole juonta juuri lainkaan. Pyrkimykseni oli tehdä ikään kuin oopperaa.

Nopeaa kasvua

Elokuvien Puhdistus ja Kätilö ohjaajana tunnettu Jokinen perusti Cinematicin vuonna 2018. Mukaan on tullut muitakin osakkaita, tärkeimpänä Supercellin perustaja Mikko Kodisoja, joka oli aiemmin sijoittanut Tuntematon sotilas -elokuvaan.

Omerta-hankkeesta on tulossa suomalaisittain todella suuri. Kuvauspäiviä on 80, yhtä paljon kuin Tuntemattomassa sotilaassa.

Budjettia ei ole vielä kerrottu. Jasper Pääkkönen esittää miespääosan ja naispääosaan tulee ruotsalaisnäyttelijä, joka julkistetaan toukokuussa.

– Solutan draamaa toimintaelokuvan sisään, Jokinen sanoo.

– Vihaan elokuvia, jotka yrittävät olla kalliimpia kuin mihin resurssit riittävät. Se tiputtaa ainakin minut katsojana.

Omertat on rahoitettu jo nyt kokonaan. Kuvaukset alkavat syyskuun lopussa.

– En joudu palkkaamaan jotain amerikkalaisnäyttelijää kolmen päivän rooliin rahoitussyistä. Voin keskittyä olennaiseen eli henkilöhahmoihin.

Lähellä pelialaa

Jokinen kertoo Omerta -elokuvien käyttävän pelimoottoreita. Teknologia mahdollistaa suomalaiselokuvassa ennennäkemättömiä toimintakohtauksia, hän lupaa.

– Elokuvaan tulee esimerkiksi takaa-ajokohtaus, joka alkaa Tähtitorninmäeltä, Esplanadilla ajetaan nurmikolla ja päädytään Uudenmaankadun tunneliin. Tällaiseen kohtaukseen voidaan toteuttaa väliin virtuaalikuvia, joita ei voisi oikeasti kuvata, Jokinen sanoo.

– Pelimoottorit eivät ole vielä valtavirtaa, mutta niitä on käytetty jo esimerkiksi Tähtien sota -sarjassa The Mandalorian.

Suomessa on pitkään vallnnut tilanne, jossa kukoistava pelibisnes on houkutellut väkeä elokuva-alan liepeiltä. Kodisoja on tuonut Cinematicille pelialalta merkittäviä yhteistyökumppaneita, Jokinen kertoo.

– Jo nyt olen huomannut, että pelimaailmasta tulee mielellään huippuosaajia elokuvan pariin, jos heidät saa innostumaan. Kun nämä kaksi alaa yhdistyvät, siinä on potentiaalia.

Yksityisestä rahoituksesta nauttivassa Cinematicissa panostetaan ennakkosuunnitteluun.

– Yritän viedä ajattelua pois siitä suomalaisesta mallista, jossa kaikki on kiinni Suomen elokuvasäätiön päätöksistä, Jokinen sanoo.

– Ennakkosuunnittelun pienet resurssit ovat olleet Suomessa iso haaste. Me haluamme kirjoittaa huolella ja ajan kanssa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut