Bisnesmuotoilu antaa uutta vauhtia liiketoimintaan: "Uuden luomisessa epäonnistumisestakin voi oppia"

Design Unionin toiminnanjohtaja Eija Tanninen-Komulainen (vas.) ja hankepäällikkö Marika Linna sekä Technosmartin toimitusjohtaja Pekka Salonsaari ja Koneen muotoilujohtaja Timo Tiainen uskovat, että muotoilulähtöisellä otteella voidaan kehittää eri alan yritysten liiketoimintaa. Saara Karttunen

Pia Tervoja

Kymmenissä Keski-Suomen yrityksissä on viime kuukausina pohdittu sitä, voisiko muotoilusta löytyä draivia liiketoiminnan kehittämiseen. Ajatusmyllyn on käynnistänyt Arvonlisää muotoilusta -hanke.

Kuopiolaisen Design Unionin hankkeella tarjotaan kasvuhaluisille yrityksille työkaluja liiketoiminnan muotoilulähtöiseen kehittämiseen sekä tukea oman kehitysprojektin suunnitteluun. Hanketta rahoittaa Keski-Suomen ely-keskus ja yhteistyökumppanina toimii jyväskyläläinen bisnesmuotoilutoimisto Brande Oy.

– Olemme valmentaneet Savossa ja Itä-Suomen alueella muotoilijoita ja edistäneet heidän mahdollisuuksiaan työllistää itseään. Lähes 30 itäsuomalaisyrityksille on annettu design management -valmennusta ja tehty yhteisiä caseja muotoilijoiden kanssa.

– Malli on toiminut hirveän hyvin, ja siksi halusimme toteuttaa oman hankkeen myös Keski-Suomessa, kertoo toiminnanjohtaja Eija Tanninen-Komulainen Design Unionista.

Jyväskylässä ajatuksia on herätelty kaikille avoimilla 10 tapaa tehdä bisnestä paremmin muotoilun avulla -tapahtumilla. Tammikuussa käynnistyi lisäksi kuusiosainen inspiraatiotapahtumien sarja, jonka ensimmäisenä puhujana oli Kone Oyj:n muotoilujohtaja Timo Tiainen.

– Rakennamme parhaillaan sähköistä muotoilun työkalupakkia, jonka hankkeessa olevat yritykset saavat käyttöönsä. Konkreettisten työkalujen avulla yritykset voivat testata, voisiko esimerkiksi tila-, tuote-, strategia- tai brändimuotoilusta olla hyötyä ja miten sitä lähdetään tekemään, Eija Tanninen-Komulainen sanoo.

Hankkeen yhtenä tarkoituksena on avata yrittäjien silmät huomaamaan, mitä kaikkea muotoilun alle mahtuu. Edelleen muotoilu nähdään liian kapeasti vain tuotemuotoiluna.

– Myös moni muotoilija on sanonut, ettei ole aikaisemmin huomannut tarjota osaamistaan yrityksille, jotka eivät ole luovan alan yrityksiä, Tanninen-Komulainen toteaa.

Jyväskyläläinen kasvuyritys Technosmart Oy kehittää älyliikenteen järjestelmiä, joilla tuotetaan kustannustehokasta kalustonhallintaa ja polttoainetta säästävää ajoa. Yrityksen päätuotteita ovat ajoneuvolaite ja polttoaineenjakelun hallintajärjestelmä.

– Meillä on kokonainen kalustonhallintaratkaisu, jolla seurataan reaaliaikaisesti, mitä ajoneuvossa ja sen ympäristössä tapahtuu. Ratkaisu on skaalautuva ja toimii monenlaisissa ajoneuvoissa, toimitusjohtaja Pekka Salonsaari kertoo.

Hän toteaa, ettei ole ihan tavanomaista, että Technosmartin kaltaiselle yritykselle tarjotaan muotoilupalveluita.

Selvittääkseen tarkemmin, mistä on kysymys Salonsaari osallistui 10 tapaa tehdä bisnestä paremmin muotoilun avulla -tilaisuuteen tammikuun lopulla.

– Ajoneuvolaitteemme on teknisesti hyvä ja monipuolinen, mutta haluaisimme saada muotoilijoiden näkemyksiä tuotteen teollisesta muotoilusta ja käytettävyydestä.

– Toisaalta haluamme kasvuyrityksenä kehittää liiketoimintaamme koko ajan. Muotoilulla voisimme esimerkiksi kirkastaa palvelukuvaustamme ja -lupaustamme, hän pohtii.

Salonsaari uskoo, että muotoilijoiden avulla tuotteesta voitaisiin tehdä helpommin lähestyttävä.

– Muotoilijat osaisivat ehkä kertoa lyhyemmin ja tiiviimmin meidän viestimme.

”Astu asiakkaasi todellisuuteen”

Design Unionin kevään ensimmäinen inspiraatiotilaisuus toi Jyväskylään kovan luokan nimen. Kone Oyj:n muotoilujohtaja Timo Tiainen avasi, mitä tarkoittaa Koneen asiakaskeskeinen innovaatiotoiminta ja kertoi KONE DX -digitaalisen hissisarjan syntyprosessista.

Uudet hissit käyttävät Koneen digitaalista alustaa ja ohjelmointirajapintoja, joilla hissit liitetään osaksi käyttäjien digitaalisia ratkaisuja.

Keskeistä niissä on myös uudenlainen design, innovatiiviset materiaalit ja elämyksellisyyden liittäminen hissikokemukseen.

Hissien syntyprosessissa hyödynnettiin asiakkaiden kanssa tehtyä palvelumuotoilua.

– On iso riski, jos lähdetään ratkaisu eikä ongelma edellä. On mentävä asiakkaan todellisuuteen katsomaan, mitä siellä tapahtuu ja mikä on ongelmana. Kun asiakas näkee, että haluamme auttaa sitä menestymään, asiakas on valmiimpi ostamaan.

Asiakkaiden luona yhtiön ihmisille vahvistui käsitys, ettei asiakas ole niinkään kiinnostunut teknisistä moduuleista vaan esimerkiksi siitä, onko hissi asiakkaan brändiin sopiva, turvallinen ja voiko se kiinnittyä asiakkaan digitaaliseen alustaan.

– Asiakkaalle päin meidän tuotteemme pitää näkyä yhtenäiseltä paketilta ja palvelulta.

Tiaisen viesti yleisölleen oli, että tehkää palvelumuotoilua asiakkaidenne kanssa, koska silloin ymmärrätte, mikä on asiakkaan liiketoiminnalle arvokasta. Tiainen kannusti myös kokeilukulttuuriin, sillä isotkin innovaatiot syntyvät pieninä.

– Kun lähdetään tekemään ihan uutta, on oltava valmis myös epäonnistumaan. Mutta epäonnistuminenkin on oppimista.

Tiainen kehotti seuraamaan ilmiöitä ja käyttäytymisen muutoksia, sillä ne ovat signaaleja uusista mahdollisuuksista. Hän näki tärkeänä myös moniammatillisen innovaatiotoiminnan. Eri alojen osaajat on kutsuttava saman pöydän ääreen.

– Perinteinen tapa on ollut, että bisnesihmiset valitsevat lopuksi, mitä muotoilijat ovat ideoineet ja insinöörit toteuttaneet. Kun asioita tehdään yhdessä, muotoilusta, teknologiasta ja liiketoiminnasta tulee kaikkien yhteinen asiam Tiainen huomautti.

Verkosto

Design Union

Design Union -verkosto kehittää muotoilijoiden liiketoimintaa ja yritysten liiketoimintaa muotoilun keinoin. Verkosto välittää ja toteuttaa muotoilun ammattilaispalveluita ja valmennuksia.

Valmennukset alkoivat Kuopiossa vuonna 2016. Toiminta on laajentunut Itä- ja Keski-Suomeen.

Design Unionin taustalla on Suomen vanhimpiin yhdistyksiin lukeutuva Kuopion Rouvasväenyhdistys, joka perustettiin vuonna 1860.

Yhdistyksen käsityökoulu perustettiin vuonna 1884. Siitä kasvoi Kuopion Muotoiluakatemia, joka tarjoaa nykyisin taiteen perusopetusta sekä muotoilijoiden ja yritysten liiketoiminnan kehittämispalveluja Design Union -brändillä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut