Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Näin sopimukseton brexit näkyisi suomalaisten arjessa: Tullit tulossa nettikauppaan, pidempi oleskelu Britanniassa vaatisi viisumin

Tulli tarvitsee pelkästään brexitin varalta kymmeniä uusia työntekijöitä. Laura Oja

Mari Areva / STT

Tullimaksuja ja veroja postipaketteihin, rajoituksia tuliaistuomisiin, jopa harventuvia lentoyhteyksiä. Suomessa asuville tavan kansalaisille Britannian mahdollinen sopimukseton EU-ero näkyy erityisesti verkkokauppaostoksissa ja matkustamisessa, sanoo EU-erityisasiantuntija Silja Pasanen valtioneuvoston kansliasta.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että brexit on toteutumassa ilman sopimusta lokakuun lopussa.

Jos Britannia lähtee EU:sta ilman sopimusta, voivat EU-maiden kansalaiset oleilla Britanniassa ilman viisumia 90 päivää 180 päivän ajanjaksolla. Tai niin ainakin toistaiseksi ennakoidaan.

– Tämä edellyttää vastavuoroisuutta Britanniasta ja uskon, että on vahvasti molempien puolien (Britannian ja EU:n) intresseissä, että tähän ei muutosta tulisi, Pasanen sanoo.

Matkalle pitää muistaa ottaa mukaan passi, sillä Britannia mahdollisesti luopuu henkilökorttien käytöstä matkustusasiakirjana.

Matkapuhelimen ja netin käyttöön liittyvät roaming-maksut eivät enää eron jälkeen olisi EU:n sääntelyn piirissä, joten niiden hinnoissa voi tapahtua suuriakin muutoksia.

– Roaming-hinnoittelu kannattaa tarkistaa omalta operaattorilta juuri ennen matkaa.

 

 

Suorat lennot Britannian ja EU-maiden välillä jatkuvat ennallaan, mutta brexitin jälkeen brittilentoyhtiöt eivät enää voisi operoida EU:n sisäisiä lentoja. Pasasen mukaan lentovalikoima supistuisi todennäköisesti jonkin verran.

– Brittiyhtiöt ovat kyllä varautuneet asiaan muuttamalla omistussuhteitaan niin, että ne ovat laskettavissa EU-yhtiöiksi. Muutoksen dramatiikkaa vähentää se, että varautumisaikaa on ollut monta kuukautta. On olemassa reittejä, jotka lakkaavat eropäivänä. Tässä saa myös lippuja ostava olla tarkkana, hän kertoo.

Myös Kelan myöntämä, lääketieteellisesti välttämättömän hoidon saannin takaava eurooppalainen sairaanhoitokortti lakkaa olemasta voimasta Britanniassa, jos sopimukseton ero koittaa.

– Matkavakuutus on siis entistä tärkeämpi, Pasanen painottaa.

Britannian oli alun perin määrä lähteä EU:sta tämän vuoden maaliskuun loppuun mennessä. Huhtikuussa EU myönsi maalle lokakuun loppuun ulottuvan lykkäyksen. Britannian parlamentti ei ole hyväksynyt ex-pääministeri Theresa Mayn neuvottelemaa erosopimusta. Nykyinen pääministeri Boris Johnson puolestaan on puhunut uusista erosopimusneuvotteluista, vaikka EU:n mukaan neuvotteluja ei olla avaamassa.

 

 

Suomessa eri viranomaiset ovat varautuneet sopimuksettomaan eroon jo pitkään. Esimerkiksi Tulli tarvitsee pelkästään brexitin takia uutta työvoimaa 60 henkilötyövuoden verran. Yhdessä tietojärjestelmämuutosten kanssa tämä vaatii noin 3,3 miljoonan euron lisärahoituksen. Lisää väkeä on tulossa etenkin tulliselvityksiä käsittelevään sähköiseen palvelukeskukseen sekä valvontatehtäviin, kertoo Tullin ylijohtaja Jarkko Saksa.

Uusien työntekijöiden rekrytointi aloitettiin jo kesällä. Saksan mukaan heidän työnsä jatkuvat, vaikka Britannian EU-ero lykkääntyisi nyt tiedossa olevasta takarajasta.

– Tullin työntekijöitä on siirtymässä eläkkeelle. Lisäksi seuraavana haasteena näköpiirissä on EU:n laajuinen uudistus, jonka mukaan kaikista EU-maiden ulkopuolelta tulevista postipaketeista aletaan periä arvonlisäveroa. Se tulee työllistämään Tullia merkittävästi, Saksa sanoo.

Kaikkia lähetyksiä koskeva linjaus on tulossa voimaan viimeistään vuoden 2021 alussa.

Saksan mukaan Suomesta viedään Britanniaan erityisesti puujalostusteollisuuden ja muiden suurempien yritysten tuotteita. Tuonti puolestaan keskittyy pienempiin tavaraeriin. Tuontitullattavien lähetysten määrän on arvioitu lisääntyvän sopimuksettoman eron myötä noin 25 prosenttia.

– Eron myötä Britanniasta tulee niin sanottu kolmas maa, joihin liittyy tuontirajoituksia. Niitä pitää valvoa ja lisäksi kaikki lähetykset pitää tulliselvittää, Saksa kertoo.

Verkkokaupasta tilattavista paketeista pitää brexitin jälkeen maksaa arvonlisävero, mikäli lähetyksen arvo on yli 22 euroa. Yli 150 euron lähetyksistä on maksettava myös tullimaksu.

Lisäksi tullauksen ja maahantuonnin rajoitukset koskevat myös matkatavaroita. EU-maita ankarammat rajoitukset koskevat esimerkiksi alkoholia, tupakkaa ja käteistä rahaa. EU:n tulli- ja veroalueen ulkopuolelta saa ilman tulleja ja veroja tuoda ostoksia ja matkustajatuomisia enintään 300–430 euron arvosta. Sovellettavaan rajaan vaikuttaa matkustustapa.

 

 

Verohallinnossa sopimuksettomaan brexitiin varautumisen arvioidaan kustantavan noin puoli miljoonaa euroa. Yksityishenkilöiden verotukseen brexit vaikuttaa vain harvoissa tapauksissa, mutta Britannian kanssa kauppaa käyvissä yrityksissä vaikutukset ovat tuntuvia.

Suurin osa tähänastisista kustannuksista onkin liittynyt tietojärjestelmien muutoksiin sekä tiedotukseen ja viestintään, kertoo ryhmäpäällikkö Kari Saarikoski Verohallinnosta. Hänen tuntumansa on, että isommissa yrityksissä Britannian eron seurauksiin suhtaudutaan valveutuneesti.

– Siitä, miten hyvä valmius pk-sektorilla on, ei ole mitään käsitystä, Saarikoski sanoo.

Ohjeita on joka tapauksessa koottu esimerkiksi vero.fi-sivustolle.

– Nythän me emme vielä tiedä, mikä (ero)vaihtoehto tulee toteutumaan. Jos Britannian kanssa saadaan aikaan sopimus, alkaa sen käytäntöön saattaminen, mikä on aivan oma kokonaisuutensa.

Kommentoi

Mainos: Keskisuomalainen

Monipuoliset digisisällöt koko kotiin

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut