Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

EU tyrmää suomalaiset kevytautot

Euroopan komissio on huolissaan kevytautojen vaikutuksista liikenneturvallisuuteen. Kuvassa kevytautoja Auto 2018-tapahtumassa. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

STT

Euroopan unioni tyrmää Suomen suunnittelemat kevytautot. Komissio on huolissaan kevytautojen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen, ilmenee komission kirjeestä ulkoministeri Pekka Haavistolle (vihr.).

Kevytautot ovat tavallisia henkilöautoja, joiden nopeus on rajoitettu korkeintaan 60 kilometriin tunnissa. Ne olisi suunnattu 15–17-vuotiaille nuorille, joilla ei ole vielä henkilöauton ajokorttia. Niiden on ajateltu korvaavan rakenteeltaan heppoiset mopoautot, joiden enimmäisnopeus on 45 kilometriä tunnissa.

Kevytautot luokiteltaisiin samaan ajoneuvoluokkaan kuin traktorit. EU:n mukaan kevytautot eivät täytä traktorikortin vaatimuksia, koska ne on tarkoitettu ensisijaisesti matkustajien kuljettamiseen. Toisaalta ne eivät myöskään vastaa mopoautoja koskevia vaatimuksia.

<story-element type="paragraph"> "Voivat merkittävästi heikentää tieturvallisuutta"

Komissio on huolissaan siitä, että kevytautoja ajavat 15-vuotiaat nuoret voivat aiheuttaa vakavaa vaaraa haavoittuvassa asemassa oleville tienkäyttäjille, kuten pienille lapsille, jalankulkijoille, pyöräilijöille ja eläimille.

–  Kevytautojen massa on huomattava, jopa puolitoista tonnia. Niissä on tehokas moottori, niissä voi olla viisi matkustajaa, kuljettaja mukaan luettuna, ja niillä saisi jopa vetää peräkärryä. Kaikki nämä seikat yhdessä voivat merkittävästi heikentää tieturvallisuutta, vaikka kevytautojen nopeus rajoitetaan 60 kilometriin tunnissa, komissio varoittaa huomautuksessaan.

Komission mukaan lisähuolta aiheuttaa se, että kevytautojen nopeuden rajoittaminen toteutetaan luvattomalle käsittelylle alttiilla elektronisella laitteella eikä merkittävillä mekaanisilla muunnoksilla, joita on vaikeaa poistaa.

Komission kirje on varustettu merkinnällä "limited" eli rajoitettu, eikä sitä olisi saanut mukana olleen komission selityksen mukaan julkaista suurelle yleisölle. Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan kirje tulkittiin Suomen julkisuuslainsäädännön mukaisesti julkiseksi. Ministeriöstä kerrotaan, että tämän jälkeen komissiolta pyydettiin suostumus julkaisemiseen.

Kirjeestä kertoi Suomessa ensimmäisenä Aamulehti.

----

Korjattu 30.8. klo 11.48: Jutussa kerrottiin virheellisesti, että salainen kirje "lipsahti" julkisuuteen. Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) mukaan kirje tuli julkiseksi 22.8. ja julkaistiin tarkoituksella valtioneuvoston verkkosivuilla tämän jälkeen. EU-komissio oli merkinnyt kirjeen merkinnällä "limited", mikä kirjeessä olevan selityksen mukaan tarkoittaa sitä, ettei kirjettä saa julkaista suurelle yleisölle. LVM kertoo kuitenkin, että kirje arvioitiin Suomen julkisuuslainsäädännön perusteella julkiseksi ja pyysi komissiolta suostumuksen kirjeen julkaisuun.

Kommentoi

Mainos: Keskisuomalainen

Monipuoliset digisisällöt koko kotiin

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut