Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä tehty useita havaintoja vaaraa aiheuttavista droneista

Kauko-ohjattavan lennokin suurin sallittu lennätyskorkeus on 150 metriä. LEHTIKUVA/AFP

STT

Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyydessä tehtiin vapun aikana useita havaintoja vaaraa aiheuttavista kauko-ohjattavista lennokeista, lennonjohdon vuoroesimies Manne Koponen kertoi Twitterissä keskiviikkona.

–  Aamupäivällä kaksi lentäjien tekemää havaintoa, joissa drone ollut väärällä korkeudella ja vaarallisen lähellä lentokonetta. Toinen lähes 3km korkeudessa, Koponen tviittasi.

Koponen kertoo Helsingin Sanomille, että havaintojen määrä on vappupäivän edetessä kasvanut yhdellä eli havaintoja olisi ollut vuorokauden aikana yhteensä kolme.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtavan asiantuntijan Jukka Hannolan mukaan dronejen lennättäminen liian korkealla ei ole sallittua missään olosuhteissa. Traficom odotteli virallista raporttia tapahtumista.

–  Jos nämä tiedot todella pitävät paikkansa, että kolmen kilometrin korkeudessa on oltu, niin se ei ole sallittua missään päin Suomea. Tämä osoittaa törkeää välinpitämättömyyttä ilmailuturvallisuudesta, Hannola sanoo STT:lle.

–  Seuraukset voivat olla hyvinkin vakavia, jos drone osuessaan ilma-alukseen vahingoittaa ohjainpintoja tai rikkoo moottorin, hän jatkaa.

Hannolan mukaan kyseeseen voivat tulla useat rikosnimikkeet. Hän muistuttaa, että kauko-ohjattavan lennokin suurin sallittu lennätyskorkeus on 150 metriä, mutta lentokentän läheisyydessä korkeus on huomattavasti alempi.

–  Alle kilometrin etäisyydellä lentokentältä kiitotiestä tarvitaan aina lupa lennonjohdolta ja kolmenkin kilometrin päässä lentokentästä on mahdollisuus lennättää vain läheisen esteen, kuten puun tasalla.

<story-element type="paragraph"> Lontoossa dronet pysäyttivät lentoliikenteen

Traficomin Hannola sanoo, että hän odottaa myös raporttia siitä, miten Helsinki-Vantaan lennonjohto on dronehavaintoihin reagoinut. Liikenneviranomaisen johtava asiantuntija muistuttaa, että lennonjohdolla on mahdollisuus jopa sulkea lentokenttä.

–  Lennonjohdolla on mahdollisuus riskiperusteisesti harkita lentoaseman sulkemista. Heillä on käytettävissään monia muitakin keinoja hoitaa tilanne turvallisesti, kuten koneiden uudelleen reitittäminen tai vaihtoehtoisten kiitoteiden käyttäminen, Hannola sanoo.

Kovimpaan toimeen eli lentoliikenteen keskeytykseen turvauduttiin joulukuussa Lontoon Gatwickin lentokentällä. Vilkkaan kentän alueella tehtiin muutamien päivien aikana yli 50 havaintoa lennokeista, mikä aiheutti vakavia häiriöitä joulun menoliikenteelle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.