Valtion ja autoalan vihreä diili yrittää kaasuttaa ja sähköistää autokauppaa – liikenteen hiilidioksidipäästöt halutaan puolittaa

Green deal -sopimuksen tavoitteena on puolittaa liikenteen hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 mennessä. LEHTIKUVA / Vesa Moilanen

STT

Vajaan kymmenen vuoden kuluttua joka neljäs uusi auto liikkuu kaasulla tai sähköllä, jos autoalan ja valtion solmima uusi green deal -sopimus toteutuu. Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan vaihtoehtoisista käyttövoimista pitäisi tulla valtavirtaa vuoteen 2025 mennessä.

–  Liikkumisen tarve on kuitenkin pysyvä, ja uskoisin, että se tulee jopa kasvamaan. Siksi tavoitteena täytyy olla autokannan nopeampi uusiutuminen ja vaihtoehtoisen käyttövoiman kasvattaminen, Berner sanoi.

Green deal -sopimuksen tavoitteena on puolittaa liikenteen hiilidioksidipäästöt vuoteen 2030 mennessä. Jotta tähän päästäisiin, ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräisiä päästöjä tulisi vähentää neljä prosenttia vuodessa.

–  Suomen autokanta on Euroopan vanhimpia. Ilman sen uusimista ei päästörajoja saavuteta. Myös verotuksen painopiste olisi siirrettävä auton käyttöön sen ostamisen sijasta, tietää Autotuojat ja -teollisuus -yhdistyksen puheenjohtaja Rami Kittilä.

Vanhojen autojen romutusikää ja autokannan keski-ikää olisi sopimuksen mukaan niin ikään alennettava 1,5 prosenttia vuodessa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut