Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Sanoman suomalaismedioilla kasvuspurtti kannattavuudessa

Toimitusjohtaja Susan Duinhoven kehuu Helsingin Sanomien toimintaa verkossa.

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven sanoo olevansa tyytyväinen Helsingin Sanomien toimintaan verkossa. Mikko Stig

Mikko Isotalo / STT

Mediayhtiö Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven on tyytyväinen yhtiön suomalaismedioiden toimintaan. Sanoma Media Finland teki heinä-syyskuussa noin 131 miljoonan euron liikevaihdolla noin 14 miljoonan operatiivisen liikevoiton, eli liikevoittoprosentti ylitti hyvänä pidetyn kymmenen rajan. Viime vuonna vastaavaan aikaan prosentti jäi alle kahdeksan.

Duinhoven sanoo olevansa tyytyväinen Helsingin Sanomien toimintaan verkossa. Hän nostaa esiin lehden verkkosivujen vain tilaajille näkyvät niin sanotut timanttijutut, joita on pieni osa tarjonnasta.

– Ne tarjoavat hyvän katsauksen siitä, mitä ja miten ihmiset haluavat lukea. Niissä täytyy olla myös hyvä sisältö, jotta ihmiset todella kokevat, että täytyy olla tilaaja tai menettää ne jutut, Duinhoven sanoo.

Hänen mukaansa kaikkien lehtien pitää kuitenkin löytää oma tapansa. Esimerkiksi yhtiön iltapäivälehden Ilta-Sanomien tavoitteena on tavoittaa suuria yleisöjä nopeasti, eikä vastaava kova maksumuuri Duinhovenin mukaan toimisi. 

Sanoman suomalaismedioiden levikkimyynti laski kolmannella neljänneksellä kaksi prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta. Sanomalehtien ja niiden verkkolehtien sekä maksu-tv:n ja videopalvelun myynti oli kasvussa. Aikakauslehtien tilaukset ja irtonumeromyynti sekä sanomalehtien irtonumeromyynti olivat selkeässä laskussa.

Myös mainosmyynti oli kahden prosentin laskussa, vaikka Suomen talous on piristynyt kasvuun. Printtimainonta laski peräti kymmenen prosenttia.

Sanoman suomalaismedioiden liikevaihdosta noin 43 prosenttia tuli mainoksista ja 40 prosenttia tilauksista.

Koko Sanoma paransi tulostaan

Koko Sanoman operatiivinen liikevoitto nousi heinä-syyskuussa 89 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 70 miljoonasta eurosta. Liikevoittoprosentti nousi yli 22:een. Yhtiön mukaan tulosta piristivät Puolan oppimateriaalimyynnin menestys sekä kaikkien yksikköjen kustannussäästöt.

Sanoma antoi jo tiistaina positiivisen tulosvaroituksen. Yhtiö kertoi odottavansa, että konsernin rakennemuutoksilla oikaistu liikevaihto pysyy tänä vuonna vakaana ja operatiivinen liikevoittoprosentti on yli 12 prosenttia. Aiemmin Sanoma odotti operatiivisen liikevoittoprosentin olevan yli 11 prosenttia.

Sanoma sai heinäkuussa päätökseen SBS-televisioyhtiön myynnin Hollannissa. Kaupasta koitui yhtiölle jättitappiot.

Duinhovenilta kysyttiin myös Sanoman halusta tuleviin yritysostoihin. Hänen mukaansa yhtiö tarkkailee mahdollisia ostokohteita, jotka olisivat suhteellisen pieniä ja suorassa yhteydessä yhtiön nykyiseen liiketoimintaan.

Sanoma on STT:n suurin omistaja.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut