Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Sanoman tulos ja liikevaihto putosivat

Mediayhtiön liikevaihto putosi 441 miljoonaan euroon 450 miljoonasta eurosta.

Yhtiön mukaan Suomen mainosmarkkinaan kohdistuu paineita. Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

STT

Mediayhtiö Sanoman operatiivinen liikevoitto laski huhti-kesäkuussa 82 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 87 miljoonasta eurosta. Liikevaihto putosi 441 miljoonaan euroon 450 miljoonasta eurosta.

– Vuoden toinen neljännes oli odotustemme mukainen, vaikka Suomen mainosmarkkinaan kohdistui paineita, kertoo Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven tulostiedotteessa.

Suomessa Media Finland -yksikön operatiivinen liikevoitto koheni huhti-kesäkuussa 23 miljoonaan euroon 19 miljoonasta eurosta. Sen sijaan Media Finlandin liikevaihto putosi 145 miljoonaan euroon 150 miljoonasta eurosta.

–  Suomen mainosmarkkinat kehittyivät alkuvuonna hieman odotuksia heikommin, mikä vaikutti mainosmyyntiimme, mutta kokonaisuutena liiketoiminta kehittyi myönteisesti lisääntyneen tilausmyynnin, kasvavan verkkomainonnan ja kustannusinnovaatioiden ansiosta, Duinhoven arvioi.

SBS-kauppa vaikuttaa kannattavuuteen

Hollannissa ja Belgiassa toimivan Sanoma BeNe -yksikön liikevaihto ja liiketulos supistuivat. Televisioyhtiö SBS:n myynnillä oikaistu liikevoitto kuitenkin kasvoi.

SBS:n myynnillä on merkittävä vaikutus Sanoman BeNe:n kannattavuuteen. Yksikön oikaistu liikevoittoprosentti oli 18, kun ilman SBS-oikaisua liikevoittoprosentti oli 14.

Oppimateriaaleja tuottavan Learning-yksikön liikevaihto kasvoi 3,4 prosenttia, mutta operatiivinen liikevoitto putosi 17 prosenttia 34 miljoonaan euroon.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut