Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Luotsin työväline mahtuu nykyään taskuun

Kehittyvä teknologia muuttaa työtä, mutta luotsi ei enää ammattia vaihda.

Suomen alueella luotsataan yli 70 metriä pitkät alukset ja yli 15 metriä pitkät valtionalukset. Vesa Moilanen

Mari Areva / STT

Työ, joka on kuin kaksi eri ammattia. Jakolinjana toimivat vuodenajat ja valon määrä.

Alueluotsinvanhin Ari Saarta on helppo uskoa. On kesän kauneimpia päiviä Saaristomerellä. Oranssina hehkuva kesäkelin nopea luotsivene kiitää tasaisesti Nauvosta kohti Utön saarta. Talvella ajoon kuluisi nelinkertainen aika, jäät pakottaisivat veneen väylälle pidentämään matkaa, tuulisi kovaa, jopa 20 metriä sekunnissa.

Suomen alueella luotsataan yli 70 metriä pitkät alukset ja yli 15 metriä pitkät valtionalukset, joilla käytännössä tarkoitetaan yleensä Merivoimien aluksia. Köysitikkaiden kiipeämisen luotsattavaan laivaan pitää sujua kaikissa sääoloissa.

Silti valtionyhtiö Finnpilot Pilotagen luotsit ovat pääosin työhönsä tyytyväistä väkeä. Keski-iältään viisikymppinen väki ei enää juuri ammattia vaihda, siitä poistutaan vain eläkkeelle.

Vain muutos on pysyvää

Ari Saari kaivaa taskustaan iPadin. Siinä kulkee nykyään mukana suuri osa luotsin tarvitsemasta tiedosta. Kartta- ja navigointiohjelmat näyttävät vaikka koko Itämeren laivaliikenteen.

Kun Saari tuli alalle 20 vuotta sitten, luotsauspyynnöt otettiin vastaan faksilla. Piippari taskussa kertoi päivystysvuorossa olevalle, että nyt äkkiä lankapuhelimen ääreen soittamaan töihin. Jo NMT-puhelin muutti paljon.

Luotsin työ onkin tottumista jatkuvaan muutokseen. Työvuorossa ollessaan osa luotseista yöpyy edelleen tukiasemilla, jollainen löytyy esimerkiksi Utöstä. Luotseja asutettiin saarelle pysyvästi jo 1720-luvulla, mutta nykyään luotsit ja veneitä kuljettavat luotsikutterinhoitajat käyvät saarella vain töissä.

Nykyluotsi voi päivystää kotonaankin, kunhan sieltä pääse riittävän nopeasti töihin. Merialueilla tilaus tehdään kolme tuntia ennen luotsin tarvetta.

Usein töitä tehdään öisin. Rahtilaivat lastataan satamissa päivisin ja ne ovat valmiita lähtemään seuraavaan määränpäähän yön pimeinä tunteina.

– Nukkumisen taito on tällä alalla tärkeä, Saari naurahtaa.

Yksi luotsikeikka kestää yleensä kuudesta kymmeneen tuntia. Etenkin Saaristomerellä matkat ovat pitkiä. Turun sataman sisääntulo alkaa käytännössä jo sadan kilometrin päässä Utön edustalla, sanoo Finnpilot Pilotagen viestintäpäällikkö Sari Turkkila.

Kaikki Suomen noin 140 luotsia ovat merikapteeneja, joilla on takana pitkä kokemus alusten päällikköinä. Luotsikoulutus Finnpilotilla kestää puoli vuotta. Koulutukseen hakeudutaan yleensä siinä vaiheessa uraa, kun kuukausien keikat merillä eivät enää kiinnosta. Perhesyistä, Turkkila tiivistää.

Luotsi vastaa turvallisuudesta

Luotsit ovat laivoilla yksin, alueen päällikön neuvonantajina ja paikallisten olosuhteiden asiantuntijoina.

Vastuulla ovat esimerkiksi turvallisuus ja ympäristönsuojelu. Se vaatii joskus päätöksiä, joista alukset ja varustamot eivät ole mielissään.

– Helsingissä ohjataan satamaan 300-metrisiä risteilyaluksia, joissa on tuhansia matkustajia. Heillä saattaa olla vielä lennot odottamassa. Jos sumu on liian sankka eikä satamaan ole turvallista mennä, luotsi pysäyttää laivan, Saari kuvailee.

Itämerellä liikkuvien alusten kuntoa hän pitää nykyään pääosin hyvänä.

– Tiukat valvontajärjestelmät pitävät siitä huolen.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut