Kiasman ARS17-näyttely pureutuu digiajan nykytaiteeseen

Kiasman museonjohtajan Leevi Haapalan mukaan ARS17 tarkastelee sitä, miten internetin läpimurron jälkeen noussut taiteilijapolvi hahmottaa ympäröivää maailmaa. 

Kiasman ARS17-näyttelyssä on esillä 35 taiteilijan teoksia 13 maasta. Emmi Korhonen

Tuomas Savonen / STT

Mutkalle väännettyjä laajakuvatelevisioita, maasta kaivettuja kuparikaapelinpätkiä ja tosi-tv:n selviytymisseikkailuja jäljittelevä videopeli.

Netin ja sosiaalisen median vaikutteet värittävät vahvasti Helsingin Kiasmassa perjantaina avautuvaa ARS17 – Hello World! -näyttelyä.

Yhdeksättä kertaa järjestettävän ARS-näyttelyn teemana on tällä kertaa globaali digitaalinen murros, jonka vaikutukset näkyvät kulttuurissa, taloudessa ja ihmisten käyttäytymisessä. Kansainvälisen nykytaiteen suurkatsauksessa on esillä 35 taiteilijan teoksia 13 maasta.

Yhden Kiasman näyttelysaleista täyttää espanjalaisen Julia Varelan teos Hijacked, joka koostuu 15 väännellystä laajakuvanäytöstä. Pitkin näyttelysalia sijoitellut väännellyt televisiot muodostavat vaikuttavan kokonaisuuden.

Varela kertoo saaneensa inspiraation teokseensa netissä näkemästään äärijärjestö Isisin propagandavideosta.

– Tämä on minun reaktioni kärsimyksen esittämiseen, Varela sanoi STT:lle.

– Isisin videot ikään kuin kaappaavat katsojansa. En voinut ajatella mitään muuta. Halusin löytää tien ulos.

Hurjapäät matkalaukkujen selässä

Digitaalisuus näkyy näyttelyssä muun muassa virtuaalisuuden, interaktiivisuuden ja pelimaailman vahvana läsnäolona. Videotaidetta on näyttelyssä esillä runsaasti, kun taas perinteinen maalaustaide suorastaan loistaa poissaolollaan.

Näyttelyn digitaalisuutta alleviivaa myös se, että Kiasman museonäyttelyn ohelle on avattu internetiin erillinen verkkotaidenäyttely ARS17+.

Interaktiivisuus ja pelimaailma nousevat vahvasti esille Reija Meriläisen teoksessa Survivor, joka on Kiasman rakennukseen sijoittuva videopeli.

Meriläinen kertoo saaneensa innoituksen teokseensa tosi-tv:n selviytymisseikkailuista ja toisaalta omista kouluaikaisista kokemuksistaan. Pelissä luodaan liittoutumia ja äänestetään pelistä pois muita pelaajia.

Lähemmäs perinteistä kuvataidetta tulevat ruotsalaisen Anna Uddenbergin matkalaukkujen päällä ratsastavat hurjapäät, joiden kautta taiteilija kertoo tarkastelevansa lentokenttien kulutuskulttuurille omistettuja lounge-alueita.

Nykytaidetta vuodesta 1961

Kiasman näyttely jatkaa ARS-näyttelyiden perinnettä, joka alkoi vuonna 1961 järjestetyn ensimmäisen nykytaiteen suurkatselmuksen myötä.

Kukin ARS-näyttely on pyrkinyt aina heijastamaan oman aikansa nykytaiteen ajankohtaisimpia trendejä.

Kiasman museonjohtajan Leevi Haapalan mukaan ARS17 tarkastelee sitä, miten internetin läpimurron jälkeen noussut taiteilijapolvi hahmottaa ympäröivää maailmaa.

Haapalan mukaan käsitys taideteoksesta on kokenut digitaalisena aikana "ontologisen murroksen", mikä näkyy myös ARS17-näyttelyssä.

– Yksittäisistä esineistä on siirrytty immateriaalisiin objekteihin, jotka realisoituvat hyvin eri tavoin erilaisissa konteksteissa, Haapala summaa.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut