Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Vastuullisen kuluttamisen vaikeus

Jotta vastuullinen kulutus houkuttelisi laajaa kuluttajakuntaa, tuotteiden pitää olla esteettisiä, yksilöllisiä ja elämyksellisiä, professori Terhi-Anna Wilska kirjoittaa.

Tutkimusten mukaan suomalaiset kantavat yhä enemmän huolta kulutuksen ja tavaroiden lisääntymisestä. Usva Torkki

Terhi-Anna Wilska

Suomalaisten kuluttajien vastuullisuus eli ympäristömyönteiset ja eettiset asenteet ovat pysyneet lähes muuttumattomina pitkään. Sekä omien että kollegojeni tutkimusten mukaan kuluttajat ovat jo yli viidentoista vuoden ajan ilmoittaneet pohtivansa ekologisia ja eettisiä kysymyksiä jokapäiväisiä ostoksia tehdessään ja kantavansa huolta kulutuksen ja tavaroiden lisääntymisestä.

Kollektiivinen huoli ei ole kuitenkaan estänyt kulutusta kasvamasta ja tavaroita lisääntymästä huimasti viimeisen viidentoista vuoden aikana. Samalla elämyksellinen kuluttaminen on tullut keskeiseksi vapaa-ajan toiminnaksi, hyvänä esimerkkinä matkailun lisääntyminen.

Toki kulutuksen ongelmat ovat puhuttaneet jo kauan. Teollisuuden ympäristö- ja eettisiä ongelmia alettiin raportoida jo 1960- ja 1970-luvuilla, ja yksityisen kuluttajan toiminta alkoi tulla keskiöön 1980-luvulta alkaen.

Ilmastonmuutokseen liittyvä huoli alkoi kasvaa 1990–2000-luvuilla. Kuitenkin vasta aivan viime vuosina vastuullisesta kuluttamisesta on tullut valtavirtaa yksityisten kuluttajien keskuudessa. Esimerkiksi kasvissyönti on lisääntynyt vauhdilla, ja luomu- ja lähituotanto on yhä trendikkäämpää. Kierrätysmateriaaleista tehdään mitä erilaisempia tavaroita, ja yksilöllinen kotimainen tuotanto on alkanut saada uudelleen jalansijaa jopa tekstiiliteollisuudessa. Päästöttömät autot ovat uutta luksusta, ja energiaa säästävät älyratkaisut valtaavat rakentamisen ja remontoinnin. Kotien arjessa jätteiden kierrätys on jo normi.

Herää kysymys, miksi tämä kaikki tapahtuu vasta nyt? Isoin rakenteellinen syy lienee energiapoliittisen sääntelyn ja ohjauksen lisääntyminen teollisuudessa, rakentamisessa ja liikenteessä.

Yksityisen kuluttajan näkökulmasta kyse on ajasta, rahasta ja imagosta. Jotta vastuullinen kulutus houkuttelisi laajaa kuluttajakuntaa, tuotteiden pitää olla esteettisiä, yksilöllisiä ja elämyksellisiä. Ekologisiin ja eettisiin tuotteisiin liittyi pitkään ”viherpiiperryksen” imago ja niiden ulkonäkökin oli tyypillisesti askeettinen. Vastuulliseen kuluttamiseen liittyi myös vahvana paine kulutuksen vähentämisen ja elämäntavan yksinkertaistamiseen. Tämä sopi erityisen huonosti vapaa-ajan lisääntyvään elämystarjontaan.

Nyt vastuullisen kulutuksen pääpaino on laadullisissa valinnoissa kieltäymysten sijaan. Myös hinnalla on suuri merkitys. Erityisesti vastuullisesti tuotetun ruoan alentuneet hinnat ovat vaikuttaneet kuluttajien valintoihin. Kierrätystä taas on lisännyt sen tekeminen aiempaa helpommaksi. Suurin haaste kuluttajien arjessa on edelleen liikkuminen, jossa kestämättömin, mutta vaivattomin vaihtoehto on yksityisautoilu varsinkin maaseudulla ja pikkupaikkakunnilla. Päästöttömien autojen halpenemista odotellessa tarvittaisiin uudenlaisia joustavia ja yksilöllisiä joukkoliikenteen ratkaisuja.

Suurin osa kuluttajista kuluttaa siis vastuullisesti vain, jos se on helppoa, edullista, elämyksellistä ja riittävän trendikästä. Vaikea yhtälö, mutta ei aivan mahdoton.

Kirjoittaja on Jyväskylän yliopiston sosiologian professori, joka on erikoistunut kulutuksen ja talouden tutkimukseen.

Kommentoi

Mainos: Keskisuomalainen

Monipuoliset sisältömme odottavat sinua!

| Päivitetty

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut