Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Ruotsista Hollywoodiin

Daniel Espinosan Life on perinnetietoista scifiä ruotsalaismiehityksellä.

Jens Lapiduksen trilleriin pohjautuvan Rahalla saa -elokuvan ohjaaja Daniel Espinosa vieraili Helsingissä 24. maaliskuuta 2010. Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Kalle Kinnunen / STT

Uusi tieteiskauhuelokuva Life on ison rahan Hollywood-tuote, jonka miespääosissa nähdään Ryan Reynolds ja Jake Gyllenhaal. Sitä voisi silti väittää liki puoliksi ruotsalaiseksi. Naispääosan Rebecca Ferguson on ruotsalainen, samoin ohjaaja Daniel Espinosa.

Onko Hollywoodissa käynnissä skandinaavinen invaasio? Ferguson seuraa Noomi Rapacen, Alexander Skarsgårdin ja Oscar-voittaja Alicia Vikanderin jalanjälkiä. Ruotsalaisohjaajistakin Hollywoodin palvelukseen ovat viime vuosina siirtyneet esimerkiksi Tomas Alfredson ja Babak Najafi.

– Valitsin Rebeccan, koska hän näyttelee vahvaa aikuista naista. Scifielokuvassa tarvitaan jämäköitä naishahmoja, Espinosa sanoo.

Kansallisuus ei siis vaikuttanut valintaan, eikä sellainen olisi tuottajille käynytkään. Espinosalla on selitys sille, miksi monet ruotsalaiset ovat edenneet Hollywoodiin.

– Olemme pieni markkina-alue, mutta sosioekonominen tasomme on mahdollistanut osaavan elokuvan tekemisen jo kotona, ohjaaja pohtii.

– Jälki on hyvää ja opimme olennaisen. Siirtyminen amerikkalaisiin tuotantoihin on sikäli helppoa.

Ruotsi kopioi taitavasti

Suomalaisella elokuvalla menee nyt hyvin. Mutta miksi Suomesta ei ole siirrytty samalla tavalla maailmalle?

– Tosiasiassa Ruotsilla on huono kulttuurinen itsetunto, Espinosa aloittaa vastauksensa.

– Kopioimme kaiken anglosaksisista maista. Meitä vaivaa identiteetin puute. Suuret ilmiömme ovat lainaa: rikoskirjallisuusbuumissa muunnellaan brittiläistä dekkariperintöä ja pop-musiikkimme on ihan amerikkalaista.

Espinosa lisää, että hänkin meni Hollywoodiin gangsterielokuvalla, Jens Lapiduksen romaanin filmatisoinnilla Rahalla saa.

– Eikä gangsterileffa lajityyppinä ole Ingmar Bergmanin keksintöä.

Menestyksen perusteella ruotsalaiset osaavat jäljittelyn hyvin. Suomalaiset taas tekevät omanlaisia juttujaan, hyvässä ja pahassa.

– Siksi suuret suomalaiset eivät ole lähteneet maasta.

Toinen syy on varmasti läpimurtoelokuvien puute. Ruotsalaisista sekä ohjaajia että näyttelijöitä noteerataan heidän tehtyään kotimaassaan elokuvia, jotka levisivät maailmalle. Suomessa kehitys on vasta alussa.

Kehut vaivaannuttavat ruotsalaista

Elokuva-ala on globalisoitunut. Life on Hollywood-studio Sonyn elokuva, mutta se kuvattiin ja leikattiin Lontoossa.

– Samoilla studioilla kuin 2001: Avaruusseikkailu, Alien ja Gravity, Espinosa mainitsee.

Ohjaaja myöntää auliisti, ettei pelaa aivan samassa sarjassa esikuviensa kanssa.

– Tämä on kuin kävelisin lapsena talvimetsässä isäni perässä. Pienet kenkäni uppoavat suuriin jalanjälkiin hangessa, mutta tunnen ylpeyttä joka askeleesta isän perässä.

Espinosa kertoo asuvansa yhä Tukholmassa. Vielä tehdessään ensimmäistä amerikkalaiselokuvaansa Safe House hän ajatteli muuttavansa Yhdysvaltoihin.

– Sen ensi-iltabileissä Kaliforniassa kuuntelin kymmenien ihmisten vuoronperään kehuvan minua. Se oli uuvuttavaa. Tukholmassa ystäväni sanovat suoraan, että olen myynyt itseni ja teen Amerikassa huonoja leffoja, Espinosa nauraa.

– Parempi niin! Meille pohjoismaalaisille kritiikki tuntuu turvalliselta. Kehuissa taas on jotain vaivaannuttavaa.

Daniel Espinosa

– s. 23.3.1977, Tukholma

– isä chileläinen, äiti ruotsalainen

– kansainvälinen läpimurtotrilleri Rahalla saa valmistui 2010

– ohjasi Denzel Washingtonia ja Ryan Reynoldsia menestystoimintaelokuvassa Safe House (2012)

– Suomessa vain dvd-levitykseen tulleessa Lapsi 44:ssä (2015) näyttelivät Gary Oldman, Tom Hardy sekä ruotsalaiset Noomi Rapace ja Joel Kinnaman

– "Avaruusscifi on sukellusvene-elokuvaa suuren tyhjyyden keskellä. Hienostuneimmillaankin, kuten Tarkovskin Solariksessa tai Kubrickin 2001: Avaruusseikkailussa ollaan oikeastaan sukellusveneessä", ohjaaja kuvailee.

– kaavailee uutta elokuvaa Vilhelm Mobergin Maastamuuttajat -romaaneista, jotka Jan Troell filmasi 1970-luvun alussa

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut