Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Rankka mutta nopea HIIT-treeni auttaa tutkimuksen mukaan diabeetikkoja

HIIT-treeni tuottaa tutkimuksen mukaan muutoksia aineenvaihduntaan hyvin nopeasti.

STT

Kovatehoinen intervalliharjoittelu parantaa diabeetikoiden sokeriaineenvaihduntaa hyvin nopeasti, osoittaa tuore Turun yliopistossa tehty tutkimus.

HIIT parantaa lihasten glukoosiaineenvaihduntaa ja insuliiniherkkyyttä kakkostyypin diabeetikoilla.

Lyhyistä, mutta rankoista treenijaksoista sekä palautejaksoista koostuvan HIIT-treenin etu on tutkimuksen mukaan se, että treeni tuottaa muutoksia aineenvaihduntaan hyvin nopeasti.

Sama hyöty nopeammin

Kohtuullisesti kuormittavaa kestävyysharjoittelua täytyy harrastaa pidemmän aikaa, jotta saavuttaisi saman hyödyn.

Tutkimuksessa intervalliharjoittelua tai perinteistä kestävyysharjoittelua treenasivat ensin terveet neli-viisikymppiset miehet. Myöhemmin samanlaisen kahden viikon pituisen liikuntajakson teki myös ryhmä insuliiniresistenttejä henkilöitä, joista osa sairasti kakkostyypin diabetesta ja osa vasta diabeteksen esiastetta.

– Lähtötilanteessa näillä insuliiniresistenteillä henkilöillä lihasten glukoosiaineenvaihdunta ja insuliiniherkkyys olivat huomattavasti alentuneet terveisiin verrattuna. Kuitenkin jo kahden viikon HIIT-harjoittelun, siis vain kuuden harjoituskerran jälkeen, reisilihasten glukoosiaineenvaihdunta saavutti terveitten harjoitteluryhmän lähtötason, väitöskirjatutkija Tanja Sjöros kertoo tiedotteessa.

Nimi HIIT muodostuu englanninkielisistä sanoista High Intensity Interval Training.

HIIT voidaan toteuttaa esimerkiksi noin puoli minuuttia kestävillä erittäin raskailla maksimaalisilla työjaksoilla ja niitä seuraavilla muutaman minuutin palautusjaksoilla.

Kaikki liikunta auttaa

Kevyempikin kestävyysharjoittelu on kuitenkin hyödyllistä diabeetikoille, vaikka sitä täytyykin harrastaa HIITiä pidempään.

Liikunta alentaa aiemman tutkimustiedon perusteella verensokeria yhtä hyvin kuin diabeteslääkkeet.

– Erityisen hyvä uutinen on se, että sokeriaineenvaihdunnan tai kestävyyskunnon kannalta ei näytä olevan merkitystä, harjoitteleeko kohtuullisella kuormitustasolla pidempiä jaksoja kerrallaan vai tekeekö sen sijaan muutamia täysivauhtisia sprinttejä. Kukin voi valita itselleen parhaiten sopivan harjoittelumuodon. Parhaimmat vaikutukset koko elimistön kannalta saa liikkumalla molempia menetelmiä käyttäen, Sjöros sanoo.

Tutkimus on julkaistu Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports -lehdessä.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut