Tubettajista povataan inhimillisiä mainostoimistoja

Ammattimaisella tubettajalla on oltava selkeä idea ja suunnitelma siitä, millaista sisältöä hän tekee.

Tatu Jalkanen kuvaa pelivideoita Youtubeen. Marko Kauko

Minttu Manninen / STT

Tubettajat eli videoblogeja pitävät Youtube-tähdet saattavat pian jyrätä alleen perinteiset mainostoimistot, arvioi digitaalisen markkinoinnin ja liiketoiminnan strategisti Ty Braswell Tubecon Industry Day -tapahtuman tiedotteessa. Etenkin nuorempi yleisö haluaa tuotteelle tutut kasvot sekä vertaiskokemuksen.

– Sosiaalisen median videoita ja ohjelmia kulutetaan Suomessa kohta enemmän kuin mitään muuta mediaa. Youtuben, Facebookin, Snapchatin ja muiden alustojen videoiden massiiviset seuraajamäärät ovat vasta alkusoittoa murrokselle, joka tulee muuttamaan tämän päivän mainonnan ja markkinoinnin periaatteita sekä ansaintamallia, tapahtuman tuottaja Tuomas Ylä-Kauttu kertoo.

Sosiaalisen median yleisömäärä on kasvanut ja samaan aikaan markkinoijille on kehitetty uudenlaisia välineitä hyödyntää tuota yleisöä. Lisäksi sosiaalinen media on vakuuttava ja nopea väline mainostajille ja se kulkee kaikkialla mukana vuorokauden ympäri.

Tubettajilla on omat "tallinsa"

Koska tubettajien tilaajamäärät ovat kasvaneet, se on synnyttänyt alalle myös liiketoimintaa. Tubettajia on ryhdytty keräämään "talleihin" eli digimaailman tuotantoyhtiöihin, jotka yhdistävät tubettajat saman katon alle. Tällaisen Multi Channel Networkin eli MCN:n kautta tubettajat voivat tehdä myös sisältöyhteistyötä suoraan mainostajien kanssa eli sitoutuvat esimerkiksi kokeilemaan jotain tuotetta videollaan.

– Vastaamme tubettajan kaikesta kaupallisesta tekemisestä ja sisältömarkkinointikumppanuuksista niin, että tubettaja saa keskittyä luovaan työhönsä. Tubettajat tekevät myös live-keikkoja ja me vastaamme tuotannosta sekä autamme sisältöjen suunnittelussa, kertoo vastaava tuottaja Sanna Rousi Töttöröö Networkistä.

Hänen mukaansa ammattimaisella tubettajalla on oltava selkeä idea ja suunnitelma siitä, millaista sisältöä hän tekee. Lisäksi menestyjältä vaaditaan karismaa sekä tiivistä vuorovaikutusta yleisön kanssa kaikissa some-kanavissa.

Moni Youtube-tähti elättää itsensä pitämällä videoblogia.

– Meidän ammattitubettajien liikevaihto on keskimäärin 50 000 euroa vuodessa. Suurin osa tuotoista tulee sisältömarkkinointikumppanuuksista ja live-keikosta. Pieni osa tulee myös Youtuben mainoksista, joissa tuotto on sidoksissa katsojamäärään, Sanna Rousi kertoo.

Forbesin mukaan maailman suosituin tubettaja, ruotsalainen Felix Kjellberg eli PewDiePie, tienaa jopa 10,5 miljoonaa euroa vuodessa.

Ohjeistuksia mainonnalle

Mediatutkija Mikko Hautakangas Tampereen yliopistosta kertoo, että vloggareilla on omia eettisiä ohjeistuksiaan mainonnan suhteen, ja keskeistä on mainonnan avoimuus, jolloin markkinointiyhteistyötä ei peitellä.

Mainonnassa tutkijaa huolettaa se, että kyseessä on nuorisokulttuuri-ilmiö ja videoilla on paljon alaikäisiä katsojia.

– Kasvattajat ovat usein epätietoisia siitä, mitä lapset ja nuoret katsovat kännyköillään ja millaiseen maailmaan sisältö kytkeytyy. Perinteisen median kohdalla on voitu luottaa tietynlaiseen vastuurakenteeseen ja valvontaan, mutta yksittäisten ihmisten tuottamien verkkosisältöjen kohdalla ei voida olla varmoja siitä, että lakeja ja eettisiä ohjeistuksia noudatetaan, Hautakangas sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.