Muodin verkkokaupan kasvu hidastunut – ongelmat vaivaavat sitkeästi

Vain harva verkkokaupassa käyneistä ostaa jotain, ja tuotteiden palautusprosentti on korkea.

Englannissa muodin verkkokauppa on kasvanut noin 20 prosentin vuosivauhtia, mutta tänä vuonna kasvun odotetaan jäävän puoleen entisestä. Tomi Setälä

Outi Laatikainen

Muodin verkkokaupan kasvu näyttää hidastuvan Euroopan johtavissa verkkokaupan maissa, kertoo Tekstiili- ja muotialat TMA ry. Yhdistyksen mukaan esimerkiksi Englannissa muodin verkkokauppa on kasvanut noin 20 prosentin vuosivauhtia, mutta tänä vuonna kasvun odotetaan jäävän puoleen entisestä.

Suomessa kasvu on toistaiseksi jatkunut. Viime vuonna muodin verkkokauppa muista Euroopan maista Suomeen kasvoi 22 prosenttia. Verkkokauppakohtaisesti myynnin kasvuluvut pienenivät, koska yhä useampi verkkokauppa myi Suomen markkinoille. Eurooppalaisten verkkokauppojen markkinaosuus vaate- ja kenkämyynnistä nousi 4,5 prosenttiin.

Alan toimijat kamppailevat yleisten verkkokaupan ongelmien kanssa. Yhdistyksen mukaan vain noin 1,5 prosenttia verkkokaupassa käyneistä ostaa jotain, ja tuotteiden palautusprosentti on korkea 16,5 ja joissain vaateryhmissä jopa yli 30.

Euroopan komissio kehittää digitaalisia sisämarkkinoita, joiden arvioidaan tarjoavan uusia mahdollisuuksia vauhdittaa taloutta verkkokaupan välityksellä.

– Määräänsä enempää kauppa ei kasva. Kasvun hidastumisesta voi päätellä, että Euroopassa muodin verkkokauppa alkaa lähestyä kypsää markkinaa, sanoo Tekstiili- ja muotialat TMA ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.