Suomalaisen työn liitto: Luottamus yrityksiin vaarassa

Liiton mukaan keskustelu yritysvastuusta voi peittää alleen monien yritysten harjoittaman yhteiskuntavastuun.

Viime aikoina on keskusteltu muun muassa Nordean väitetyistä yhteyksistä veroparatiiseihin. Anne Lius-Liimatainen

Teppo Koskinen

Suomalaisen työn liitto on huolissaan viimeaikaisen yritysvastuukeskustelun vaikutuksesta yrityksiä kohtaan tunnettuun luottamukseen.

Liiton mukaan 88 prosenttia suomalaisista arvostaa yrityksiä, jotka tekevät liiketoimintansa kautta yhteiskunnallista hyvää. Yli 60 prosenttia puolestaan kertoo pyrkivänsä eettisyyteen tuote- ja palveluvalinnoissaan, liitto kertoo.

– Kielteiset esimerkit uhkaavat jättää varjoonsa sen, että Suomessa on jopa tuhansia yrityksiä, jotka ovat jo ottaneet liiketoimintansa lähtökohdaksi yhteiskunnallisten ongelmien ratkomisen ja suuntaavat tuloksestaan merkittävän osan vaikuttavuutensa kehittämiseen. Näillä yrityksillä on valtava potentiaali, kun ne onnistuvat nostamaan esiin niiden tekemän hyvän työn laajemmin, sanoo Niina Ollikka Suomalaisen Työn Liitosta.

Suomalaisen työn liitto pitää yllä omaa Yhteiskunnallinen yritys -merkkiään. Sen avulla yritykset voivat viestiä arvovalinnoistaan ja kertoa käyttävänsä vähintään puolet voitostaan liikeideansa mukaisen yhteiskunnallisen tavoitteen edistämiseen, liitto kertoo.

Merkkiä käyttää runsaat 80 yritystä Suomessa, liitto kertoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.