Päivittäistavarakauppa keskittyy, kilpailu ei silti hellitä

Lidlin toimitusjohtaja uskoo kuluttajien valinnanvaran vähenevän

Keskon varatoimitusjohtaja uskoo kuluttajan hyötyvän päivittäistavarakaupan keskittymisestä. Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Anne Salomäki / STT

Siwojen ja Valintatalojen siirtyminen Keskon omistukseen kiristää päivittäistavarakaupan kilpailua entisestään, arvelee Keskon varatoimitusjohtaja Jorma Rauhala. Rauhalan mukaan Keskon kasvaminen on kuluttajan etu siitäkin huolimatta, että päivittäistavarakauppa keskittyy.

– Vaikka voisi kuvitella, että olisi hyvä, jos markkinoilla olisi monta tasaisen kokoista toimijaa, harvaan asutussa maassa tarvitaan tiettyjä tehokkuusetuja. S-ryhmä on selkeä markkinajohtaja ja Lidl kansainvälinen jätti, joten Keskon kasvu lisää kilpailua, hän perustelee.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) edellyttää Keskon myyvän 60 Suomen Lähikaupalta ostamaansa Siwaa ja Valintataloa kilpailijoille. Kesko neuvottelee parhaillaan ostajien kanssa mutta ei kerro, keitä ostajaehdokkaat ovat.

S-ryhmään kuuluvan Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan (SOK) kenttäjohtaja Arttu Laine sanoo, että osuuskaupat päättävät itse, haluavatko ne tarjoutua ostamaan myyntiin tulleita liikkeitä. Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen kertoo Lidlin selvittävän, soveltuvatko kauppapaikat ketjun käyttöön.

 Vielä ei tiedetä, sulkeeko osa Siwoista ja Valintataloista ovensa pysyvästi.

Yhtenä tekijänä uudet aukioloajat

Keskon Rauhala uskoo, että kaupungistumisen, väestön ikääntymisen ja pienten kotitalouksien kasvaneen määrän myötä lähikauppojen kysyntä kasvaa. SOK:n Laine sanoo lähikauppojen pärjäävän mutta huomauttaa, että suuret marketit hyötyvät aukioloaikojen vapauttamisesta eniten.

Myös Laine arvelee kilpailun jatkuvan kovana.

– Kuluttajalle se tarkoittaa hyvää, palvelut paranevat ja hintatasot pysyvät kurissa tai edullistuvat.

Lidlin Sipponen puolestaan sanoo keskittymisen vähentävän kuluttajien valinnanvaraa ja teollisuuden asiakkaita, mikä tuo haasteita koko ruokaketjuun. Hän sanoo, että vaikka Lidl on Suomessa pieni toimija, Euroopan verkostojensa kautta se voi luoda suomalaistuotteille vientikanavia ja näin kasvattaa volyymia.

– Näin voimme kilpailla tasaväkisemmin kahden ison kilpailijamme kanssa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.