Isot marketit kasvoivat alkuvuonna pienten kustannuksella

Myymälätyyppien väliset erot myynnin kehityksessä ovat suuret.

STT

Tammi–maaliskuussa alle 400 neliön myymälöiden myynti laski ja niitä suurempien nousi, selviää Päivittäistavarakauppa ry:n tilastosta. Yhdistyksen toimitusjohtaja Kari Luoto toteaa, että myymälätyyppien väliset erot myynnin kehityksessä ovat suuret, mutta mukana oli myös monta muuttujaa.

Yksi suuri tekijä oli Luodon mukaan se, että pääsiäinen ajoittui tänä vuonna maaliskuulle. Pääsiäinen on päivittäistavarakaupalle joulun jälkeen toiseksi vilkkain ajankohta.

– Maaliskuun myynti näyttää siksi hyvältä, ja huhtikuussa tulee miinusta, Luoto sanoo.

Lisäksi vuodenvaihteessa voimaan tullut aukioloaikojen vapauttaminen näkyy pienten myymälöiden myynnin pienenemisenä ja suurten kasvussa. Luoto muistuttaa myös hintakilpailun vaikutuksesta: päivittäistavaroiden hinnat laskivat tammi–maaliskuussa lähes puolitoista prosenttia viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta.

Luodon mukaan alkuvuoden myynnin kehitystä voidaan arvioida tarkasti huhtikuun myyntitietojen selvittyä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.