Sijoitusneuvoja paljastaa ökyrikkaiden virheet: 7 tapaa tuhlata rahat

Kun kaikki tietävät "uudesta kuumasta jutusta", on jo liian myöhäistä sijoittaa siihen.

Hong Kongissa järjestettiin huhtikuun lopussa venenäyttely, josta vaativinkin asiakas olisi löytänyt ostettavaa. JEROME FAVRE / EPA

Iida Muhonen

Kun rahaa on enemmän kuin omiksi tarpeiksi, ovat hyvät neuvot kalliit. Ylimääräiset rahansa voi sijoittaa poikimaan lisää rahaa tai mällätä ne typeriin ja kannattamattomiin sijoituskohteisiin.

CNN Money on tehnyt listan virheistä, joita Amerikan rikkaat ja kuuluisat tekevät yrittäessään keksiä rahoilleen sijoituskohteita. CNN on jutussaan haastatellut Bel Air Investment Advisorsin perustajaa Todd Morgania, joka antaa ammatikseen Los Angelesin rikkaille ja kuuluisille sijoitusneuvoja.

Todd Morganin kokemukset kertovat, että julkkikset tekevät samanlaisia virheitä taloudenpidossaan kuin ketkä tahansa muukin. Tosin silloin kun pelataan isoilla rahoilla, ovat virheetkin kokoluokaltaan tähtitieteellisiä.

Sijoitusneuvojan mukaan kuuluisuudet tekevät nämä virheet useimmin:

Todd Morganin mukaan julkkikset laittavat koteihinsa valtavat määrät rahaa, mutta eivät tule koskaan saamaan omiaan takaisin.

– He täyttävät kotinsa ja pistävät niihin aivan liikaa rahaa ajatellessaan, että kodit ovat sijoituskohteita. Mutta kodit eivät ole tavallisia koteja, Morgan sanoo ja huomauttaa, että julkkisten luksuskotien markkinat ovat erittäin pienet.

Kaupungin isoin uima-allas, kullatut hanat ja marmoriportaat ovat tietenkin hienoja, mutta on vaikeaa löytää ostaja, joka niistä on valmis maksamaan myyntitilanteessa tarpeeksi.

Kun ylimääräistä rahaa riittää, saattaa mieleen juolahtaa ostaa toinen, kolmas tai neljäskin oma koti. Morgan kertoo joutuvansa toppuuttelemaan julkkiksia.

– Kerron heille, että jos ette aio käyttää paikkaa koko ajan, on parempi vuokrata (kuin ostaa).

Morganin mukaan monet rikkaat kuvittelevat oman lentokoneen tai veneen tuovan säästöjä, vaikkei näin ole. Härvelien ylläpito on kallista, lisäksi niistä saa harvoin rahojaan pois.

– Lentokoneet ja veneet ovat isoimpia esineitä, joita ihmiset ostavat ja myyvät. Ja kun lentokone tai vene päädytään myymään, se myydään lähes aina alennuksella.

Jos siis yksityiskoneen vuokraaminen tai matkustaminen tavallisten pulliaisten keskellä reittilennolla ovat vaihtoehtoja, kannattaisi niitä harkita, vaikka tilillä olisikin rahaa oman koneen ostamiseen.

Sijoitusneuvojan mukaan 2000-luvun alun teknologiabuumi sai julkkikset sijoittamaan teknologiayrityksiin. Sellaisiinkin, joista ei sijoitusneuvojan mielestä ollut mahdollista tehdä voittoa.

– Vuonna 2000 viihdemaailmassa oli paljon ihmisiä, jotka rakastivat teknologiaosakkeita. He sanoivat minulle, että olen liian vanha ymmärtämään, että teknologian todellinen muutos oli käsillä. Kerroin heille, etten ole liian vanha, vaan ettei (yhtälön) matematiikka toimi.

Morganin mukaan teknologiayrityksiin investoineet olivat onnekkaita, jos saivat edes puolet sijoituksestaan takaisin. Varsinaisista sijoituksista ei siis voida puhua.

Morganin asiakkaat saattavat tehdä nopeita ja kalliita päätöksiä paljoakaan miettimättä. Vauhtia toimiin tulee varsinkin silloin, jos he kuulevat jostakin, että sijoituskohde on "uusi kuuma juttu".

Yksi esimerkki järjettömien sijoitusten sarjasta oli Morganin mukaan innostus teknologiasijoituksiin. Kun kaikki tietävät "uudesta kuumasta jutusta", on jo liian myöhäistä sijoittaa siihen.

– Ystävät soittelivat toisilleen. Ihmiset kerskailivat cocktailin ääressä ja illalliskutsuilla, miten paljon rahaa tekevät.

– Alussa he tekivätkin rahaa, mutta se päättyi jo noin vuoden kuluttua, eikä se päättynyt hyvin.

Huomattavan moni rikas ja kuuluisa omistaa ravintolan tai on ainakin jollakin tapaa mukana ravintolabisneksessä. Amerikkalaisjulkkiksista ravintolatoiminnassa on mukana esimerkiksi Jay-Z, Eva Longoria, Robert De Niro, Jennifer Lopez, Bon Jovi ja Britney Spears. Myös lukuisat suomalaisjulkkikset ovat innostuneet ravintola-alasta.

Osa ravintoloista on menestynyt hyvin, aina tunnettu nimi ei tee ravintolasta kultakaivosta.

– Prosentuaalisesti tarkasteltuna julkkikset sijoittavat ravintoloihin muita enemmän, Todd Morgan sanoo.

Vaikka jotkin julkkisravintoloista tekevätkin hyvää voittoa, on ravintola-alalla silti riskinsä. CNN:n esimerkki on Yhdysvalloista, jossa avataan vuosittain 60 000 uutta ravintolaa, mutta samassa ajassa ovensa sulkee 50 000 ravintolaa.

Talouskriisit saavat julkkissijoittajat paniikkiin. Todd Morganin mukaan vuosien 2007–2008 talouskriisi pelästytti ihmiset, ja moni pyrki eroon sijoituksistaan mahdollisimman nopeasti. Osakemarkkinoilla pitäisi olla kylmäpäinen.

– Kun tilanne menee pahaksi tai rumaksi, niin parhaita asiakkaita ovat ne, jotka sanovat 'Pistä rahani poikimaan'. Huonoimmat asiakkaat sanovat 'Myy 30 prosenttia osakkeistani, en kestä tätä, olen peloissani'.

Morganin mukaan epäammattimaiset sijoittajat ajattelevat sijoituksiaan liian lyhyellä aikajänteellä.

– He ovat lyhytkatseisia ja murehtivat liikaa huomisesta, vaikka pitäisi katsoa ensi vuoteen.

Suosio on katoavaista. Kaikki julkkikset eivät kuitenkaan Morganin mukaan ymmärrä, että heidänkin tähtensä saattaa joskus sammua. Julkkiksilla kannattaisi olla varasuunnitelma sitä päivää varten, jona rahaa ei enää tule ovista ja ikkunoista.

– Viihdealan ongelma on, että kun vanhenet, et välttämättä saa samaa suosiota ja samanlaisia palkkapäiviä kuin nuorempana, Morgan sanoo.

Fiksu pyytää sijoitusneuvoja apuun, kun tilillä on vielä jotain sijoitettavaa, jotta mukavaa elämää voi viettää vielä suosion jälkeenkin.

Lähde:

CNN Money

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.