Biokaasulla huristelee bensaa ja dieseliä edullisemmin – tankkausasemia löytyy yhä enemmän

Biokaasuautot kiinnostivat ihmisiä Suomen biokaasuyhdistyksen seminaarissa. Mutila Tiina

Raisa Nerg

Jotta biokaasuautoja ostettaisiin enemmän, pitäisi kuluttajien tietoisuutta lisätä. Näin sanoo Suomen Biokaasuyhdistyksen asiantuntija Outi Pakarinen, jonka mukaan suomalaisten mielissä biokaasuautoihin yhdistyy vielä paljon mystiikkaa.

– Teknologisia haasteita ei enää ole. Kaasun tuotantoa on riittävästi, autoja löytyy eri merkeissä ja malleissa ja kaasun siirtoverkko tankkausasemille alkaa olla kunnossa. Keski-Suomeen on tulossa uusi biokaasulaitos Mustankorkealle ja puheissa on ollut toisen rakentaminen Äänekosken biotuotetehtaalle. Mitään palikkaa ei enää puutu, paitsi kuluttajat, Pakarinen sanoo.

Mustankorkean biokaasulaitoksen arvioidaan valmistuvan vuoden 2016–2017 vaihteeseen. Mustankorkea on mukana myös CATALIST-hankkeessa, joka tavoitelee kahden liikennebiokaasutankkauspisteen saamista Jyväskylään Mustankorkealle tulevan tankkauspisteen lisäksi.

Tankkausasemien verkoston laajentaminen on työn alla muillakin tahoilla. Kaasunmyyntiyhtiö Gasum on saanut EU-tukea uusien asemien rakentamiseen ja hankkeen yhtä pilottiasemaa kaavaillaan Jyväskylään E75-tien varrelle.

– Liikenteen solmukohdissa tulee olemaan varmasti tankkausasemat lähivuosina, liiketoiminnan kehityspäällikkö Jussi Vainikka Gasumilta lupaa.

Jyväskylään kaasutankkausaseman paikkaa on etsinyt myös Metener Oy.

– Jyväskylän kaupungin kanssa olemme paikkaa katselleet ja kolmea suuntaa on ehdotettu: Keljoa, Palokan ortta ja Vaajakoskea, kertoo Metener Oy:n toimitusjohtaja Erkki Kalmari.

Keski-Suomessa biokaasua voi autoonsa tankata tällä hetkellä Laukaan Leppävedellä Metenerin asemalla ja Joutsassa Ekokaasun asemalla.

Jyväskylän kaupunki tavoittelee resurssiviisas-strategiassaan jätteetöntä ja päästötöntä kaupunkia.

– Biokaasun jakeluverkoston rakentuminen on olennainen asia. Sitä kaupunki voi edistää tarjoamalla ja etsimällä paikkoja tankkausasemille ja tukea kaavoitus- ja lupaprosessien kautta, sanoo Jyväskylän kaupungin tutkimus- ja kehittämispäällikkö Pirkko Melville.

Melvillen mukaan on tärkeää, että kaikki alueen toimijat saadaan mukaan yhteiseen tavoitteeseen. Myös maataloudessa oleva potentiaali pitäisi ottaa huomioon.

– Biotaloudessa ja cleantech-alalla on valtava potentiaali, jolla voisimme lisätä oman alueen työllisyyttä ja kerätä voitot omaan maakuntaan.

Kaupungissa ja koko Keski-Suomessa on Melvillen mukaan herätty biotalouden hyötyihin ja mahdollisuuksiin. Puhuminen ja suunnittelu ovat konkretisoitumassa aktiiviseen tekemiseen.

– Yhtenä isona driverina toimii Mustankorkean biokaasulaitoksen tulo, joka selvästi ajaa muitakin toimijoita.

Tekniikan Maailman vertailussa vuonna 2013 biokaasuautoilun käyttökustannukset kolmessa vuodessa olivat neljä tuhatta euroa edullisemmat bensiiniautoon verrattuna ja noin kolme tuhatta euroa edullisemmat diesel-autoiluun verrattuna.

Alas on tultu myös autojen hankintahinnoissa. Biokaasuauton saa jo samaan hintaan kuin vastaavan bensiiniauton. Ympäristöystävällisyydestä puhuttaessa biokaasuautoilla voidaan tutkimusten mukaan vähentää yli 95 prosenttia kasvihuonekaasupäästöjä, kun hybriditeknologialla päästään korkeintaan -20 prosentin tasolle. Biokaasuautoilu vaikuttaa myös ilmanlaatuun myönteisesti, sillä biokaasuauto ei tuota hengitysilmaan lainkaan pienhiukkasia.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut