Tyytyväisyys terveyskeskuspalveluihin selvästi vähentynyt

Erityisesti yhteyden saaminen terveyskeskukseen koetaan hankaloituneen. Kari Rouhiainen

STT

Potilaiden tyytyväisyys terveyskeskusten palveluihin on vähentynyt merkittävästi reilun kymmenen vuoden aikana. Tämä ilmenee Tampereen yliopiston tutkimuksesta, jossa seurattiin potilaiden mielipiteitä vuosina 1998-2013.

Potilaiden mielestä yhteyden saaminen terveyskeskukseen oli huonontunut. Myös hoidon jatkuminen saman lääkärin ohjauksessa oli vähentynyt.

- Terveyskeskusten vastaanotoilla sairauden takia käyneiden kokonaistyytyväisyys on laskenut 64 prosentista 53 prosenttiin vuodesta 1998 vuoteen 2011. Koettu hoidon saatavuus on tänä aikana laskenut eniten: 39 prosentista 16 prosenttiin, kertoo ylilääkäri Risto Raivio.

Tutkimukseen osallistui yli 150 000 potilasta eri sairaanhoitopiireistä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.