Linnut ja varoitusvalot pakottaneet Hawkeja laskeutumaan

Hawk -harjoitushävittäjiä kentällä Kauhavalla 13. marraskuuta 2013. Juha Harju

STT

Kymmenen viime vuoden aikana Hawkien kanssa on sattunut muutamia vaaratilanteita. Syinä hätälaskeutumisiin on ollut erilaisia; muun muassa linnut ja varoitusvalot.

–Kauhavalla 18. tammikuuta vuonna 2010 Hawk joutui laskeutumaan teknisen vian takia kentälle kesken lennon. Lentäjä laskeutui 80 prosentin moottoriteholla, kun varoitusvalo ilmoitti alhaisesta paineesta polttoainejärjestelmässä.

–Vuonna 2009 myös Kauhavalla lennolla ollut lentosotakoulun Hawk-hävittäjä joutui lievään vaaratilanteeseen kesäkuun 26. päivä, kun kone törmäsi ilmassa lintuun. Lentäjä pystyi laskeutumaan takaisin kentälle ongelmitta.

–Kaksi harjoituslennolla ollutta Ilmavoimien Hawk-hävittäjää joutui 10. maaliskuuta 2009 palaamaan Kauhavan lentosotakoulun kentälle. Toisen Hawkin ohjaaja oli tuntenut ohjaamossa savun hajua. Myöhemmin illalla toinen hävittäjä keskeytti harjoituksen, kun merkkivalo ilmoitti moottorihäiriöstä.

–18. syyskuusta 2008 lentosotakoulun Hawk joutui laskeutumaan kesken harjoituslennon takaisin kentälle, kun koneen moottorisäätöyksikön varoitusvalo syttyi palamaan. Vaaratilanteesta huolimatta kone laskeutui turvallisesti Kauhavan kentälle.

–28. syyskuuta 2006 lentosotakoulun Hawk syöksyi maahan Kruunupyyssä. Ohjaaja pelastautui heittoistuimella. Suihkuharjoituskone törmäsi mitä todennäköisimmin haapanaparveen.

–Ilmasotakoulun Hawk tuhoutui maahansyöksyssä Siikaisissa 1. syyskuuta 2004. Ohjaaja kuoli.

–Lapin lennoston Hawk törmäsi harjoituslennolla puihin Sallassa 25. maaliskuuta 2003. Koneen miehistönä toimineet yliluutnantti ja kadetti pelastautuivat heittoistuimilla ennen koneen syöksymistä maastoon.

Lähde: STT:n arkisto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.