Sanomalehti vetää lukijoita

Pekka Mervola

Paperista sanomalehteä luki viime vuonna säännöllisesti maailmassa yli 2,5 miljardia ihmistä. Enemmän kuin joka toinen aikuinen ihminen lukee siis päivittäistä paperista sanomalehteä. Se on huikea luku. Paperinen sanomalehdistö onkin tärkeä tiedon ja mielipiteiden välittäjä lähes kaikkialla maailmassa.

Sähköisten sanomalehtien lukeminen on selvästi vähäisempää kuin paperisen lehden. Noin 600 miljoonaa ihmistä lukee säännöllisesti sanomalehtien verkkosivustoja tai muita digiversioita.

Sähköisten sanomalehtien lukeminen on runsasta kehittyneissä maissa, joissa ihmisten tulotaso on korkea. Näissä maissa ihmisten on mahdollista ostaa tietotekniikkaa ja maksaa datayhteyksistä.

Suomi on yksi digitaalisten sanomalehtiversioiden korkean käytön maista. Esimerkiksi Keskisuomalaisessa on viikkotasolla mitattuna suurin piirtein yhtä paljon sähköisten sanomalehtiversioiden lukijoita kuin paperisen sanomalehden lukijoita.

Aasiassa paperisten sanomalehtien levikit nousevat. Viime vuonna nousu oli 1,2 prosenttia. Australiassa ja Uudessa Seelannissa levikinnousu oli 3,5 prosenttia ja Latinalaisessa Amerikassa 0,1 prosenttia.

Synkin sanomalehdistön tilanne oli Itä-Euroopassa, missä levikki laski viime vuonna 8,2 prosenttia. Pohjois-Amerikassa levikinlasku oli 6,6 prosenttia ja läntisessä Euroopassa 5,3 prosenttia.

Koko maailman osalta paperisten sanomalehtien levikkihuippu lienee jo takana, sillä yhteenlaskettu levikki laski viime vuonna 0,9 prosenttia.

Luvut julkistettiin viime viikolla sanomalehtien maailmankongressissa Bangkokissa. Ilmapiiri tapahtumassa oli kaksijakoinen. Sanomalehtiteollisuus on läntisissä maissa kriisissä. Ilmoitustulojen lasku ajaa lehtiä ja yhtiöitä ongelmiin.

Toisaalta verkkolehtien lukeminen lisääntyy edelleen kovaa tahtia. Ongelmana on monissa maissa kuitenkin sitoutuminen. Ihmiset vierailevat eri verkkolehtien sivuilla ahkerasti mutta eivät sitoudu pysyviksi lukijoiksi.

Sanomalehdistön kasvu on maailmassa siellä, missä koulutustaso nousee ja ihmiset haluavat itseään sivistämällä kehittää itseään. Tämä kehityshalu siivittää Aasian nousua.

Aasian suurissa kaupungeissa verkkolehdet ja digiversiot ovat suosiossa mutta maaseudulla paperisten sanomalehtien kysyntä on kovaa.

Televisio ei ole vuosiin ollut mediakeskustelun keskipiste. Televisio on vanha väistyvä väline, jota internet siirtää syrjään. Osa elokuvien ja televisio-ohjelmien katsomisesta on siirtynyt nettiin.

Reaaliaikainen televisiokanava alkaa jo tuntua menneen maailman ilmiötä. Tämä näkyy meilläkin. Esimerkiksi MTV3:n Kymppiuutisia katsoo yllättävän harva ihminen. MTV3 on muutenkin menettäjä. Viime kesänä sen markkinaosuus putosi pahimmillaan alle viidennekseen television katsojista. Ja se on vähän.

Aasiassa kaikki on toisin. Indonesialaisen Jawa Pos -yhtiön pääjohtaja Azrul Ananda iloitsi maailman sanomalehtiseminaarissa, kuinka heidän sanomalehtensä kasvavat koko ajan ja toimittajia pitää palkata lisää. Väki lehdissä on nuorta, päätoimittajienkin keski-ikä vain 35 vuotta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.