Joo ei tai ihan sama

Hannu Castrén

Tuomo Blomqvistin näyttelylleen valitsema otsikko merkitsee puhekielessä flegmaattista asennetta asiaan kuin asiaan. Sen sijaan näyttelyn otsikkona se toimii kuin katsomista ja ajattelua energisoiva vitamiini.

Lehtihaastattelussa (Keskisuomalainen 4.5.) taiteilija luonnehti taiteensa paikantuvan jonnekin taiteen ja ei-taiteen rajalle. Ehkäpä hän näyttelyn nimellä myös luonnehtii taiteensa vastaanottoa, joka vaihtelee rajan molemmin puolin. Mitä ilmeisemmin taiteilijan reaktio siihen on ihansama.

Blomqvistin taiteen perusainesta ovat löydetyt tavarat ja materiaalit. 1960-luvulla sellaisen käyttöä taiteessa alettiin kutsua uusrealismiksi. Tilateokseen Tarpeetonta kamaa sopii myös hyvin uusrealistien tavoite yhdistää elämä ja taide kiinteämmin toisiinsa. Yleensä kaikkien kodeissa on kuin hyvinvoinnin kiusallisena ylijäämänä tarpeettomia tavaroita, joita ei kuitenkaan henno heittää pois.

Komeroiden kaaoksen sijaan Blomqvist on järjestänyt esineet lattialle täsmällisen suorakaiteen sisään kuin sommitellun asetelman.

Juuri geometrinen perusmuoto on menetelmä, jolla taiteilija täsmentää ei-taiteen taiteeksi. Tässä tapauksessa on vieläkin enemmän kyse taiteen ja elämän välisen suhteen täsmentämisestä. Esine esineeltä teos nostattaa katsojassa itseironisen ymmärryksen taideteoksen ja elämän suhteesta.

Tarpeeton kama on järjestetty minimalistien suosimaan perusmuotoon. Minimalismi sulkee kuitenkin elämän kokonaan ulkopuolelleen ja hyväksyy vain taiteen sisäisen todellisuuden. Juuri minimalismissa kiteytyy modernismin tunnetuin teesi, vähemmän on enemmän. Blomqvist näyttäisi muuttavan ilmaisun muotoon ”vähemmän on elämässä enemmän”. Taiteessa se on lopulta ihansama.

Ei silti, Blomqvist pyrkii ilmiselvästi mahdollisimman selkeään ja pelkistyneeseen muotoon. Hän muotoilee idean ytimen eikä yhtään enempää. Lopputulos ei ole kuitenkaan kylmän viileä, vaan siitä säteilee löytöesineen ja käsivaraisen työskentelyn rouheaa herkkyyttä.

Sama juttu -teoksen lähtökohtana on kadun reunuksesta irronnut betonin kappale, jonka pariksi taiteilija on tehnyt näköismuodon puusta. Teoksen äärellä voi myös havaita näyttelyn otsikon kaksoismerkityksen, ihansama muoto. Veistoksessa Pari hän on veistänyt vastaparin ontolle metallikappaleelle. Uusrealisti on postminimalisti.

Valmisesineet, readymadet, ovat olleet myös käsitetaiteen perusmateriaalia koko sen historian ajan.

Tuomo Blomqvistia voi syystä kehua käsitetaiteilijaksi ja varsinkin, jos siinä on mahdollista siirtää ajatuksellista rikkautta visuaaliseen niukkuuteen. Näin on myös, jos teoria on korvattavissa näkemisen, havainnon ja kokemisen tarkkuudella. Näin on, jos työskentelyssä käsi saa ajatella yhtä paljon kuin pää.

Jokaisella on varmasti oma tapansa tulkita näyttelyn teoksia. Minä huomasin soveltavani siihen jonkinlaista ristisanatehtävien ratkaisumenetelmää, joka tuntuikin toimivan hyvin. Ihansama, kunhan katsoja vain kykenee löytämään taideteoksesta sen synnyttäneen idean.

Joo ei koostuu kahdesta puukappaleesta, jonka merkityksen löytää teoksen nimen avulla. Siihen vaikuttavat myös toiseen kappaleeseen naulatut nupit. Nupit toimivat veistoksessa kuin teksti tai puhe, joka aiheuttaa konfliktin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.