Muhammed-nimi jäi pois mainoskampanjasta Ruotsissa

STT

Muhammed jäi ulkopuolelle, kun Coca-Cola käynnisti Ruotsissa kampanjan, jossa pullojen etiketteihin merkitään tavallisia etunimiä.

Yrityksen mukaan nimi jätettiin pois kunnioituksesta profeetta Muhammadia kohtaan eikä kyse ole syrjinnästä.

- Se (Muhammed) on profeetan nimi ja voi olla ihmisiä, jotka loukkaantuvat siitä, että painamme nimen tuotteisiimme, sanoi markkinointipäällikkö Gustaf Wetterwik uutistoimisto TT:lle.

Svenska Dagbladetille hän kertoi, että ennen Muhammedin poisjättämistä asiasta keskusteltiin Ruotsin muslimien edustajien kanssa.

Etiketteihin painetaan 144 etunimeä, jotka ovat tavallisimpia nuorten ruotsalaisten joukossa.

Tavaramerkkiasiantuntija arvioi Svenska Dagbladetille, että jos suosittujen nimien joukosta olisi löytynyt Jesus, sekin olisi jätetty kampanjan ulkopuolelle.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.