Ballerina ja katujen kuningatar

MAIJA-LIISA WESTMAN

Tanssin päivän näytös Jyväskylän kaupunginteatterissa 29.4.2013.

Tanssitaiteella on monta uskollista ystävää, sen Tanssin päivän näytös taas kerran osoitti. Yli kaksi ja puolituntista tanssikimaraa seuratessani mietin, että tanssi on kuin yksi kieli, mutta kielessä on monta murretta. Suuntauksia – tai niitä murteita – on klassisesta baletista jazz- ja katutanssiin, ja jokainen niin yleisöstä kuin tanssin harrastajistakin voi poimia joukosta itselleen mieluisan.

Tämänkertaisesta Tanssin päivästä erityislaatuisen teki se, että samalla Jyväskylän Tanssiopiston rehtori Tuija Nikkilä vietti 35-vuotistaiteilijajuhlaansa. Pedagogi, tanssija ja koreografi kertoi esitysten lomassa tanssiuransa eri vaiheista. Kummitätiä on kiittäminen siitä, että hän talutti 9-vuotiaan huonoryhtisen tytön miltei puoliväkisin ensimmäiselle tanssitunnille. Sittemmin pakotteita ei tarvittu: arasta pikkutytöstä kehkeytyi lahjakas tanssija, joka jo 14–15-vuotiaana toimi tanssinopettajansa sijaisena ja alkoi opettaa omia oppilaitaan.

Näytös oli katsaus Jyväskylän Tanssiopistossa tehtyyn työhön, ja se vyörytti näyttämölle tanssin lajien ja tanssijoiden kirjon. Tunnelmat vaihtuivat klassisen musiikin rauhallisista rytmeistä keskelle katutanssin kiihkeää sykettä. Ilta alkoi klassisella baletilla, ja balettiin se myös päättyi. Pähkinänsärkijästä tuttu Tšaikovskin Kukkaisvalssi sai tulkeikseen baletin ykkösluokkalaiset; koreografia oli Tuija Nikkilän käsialaa. Ilta päättyi jyväskyläläislähtöisen Kansallisbaletin tanssijan Anandah Konosen upeaan sooloon Kuolevana joutsenena. Näin tanssi-illalle syntyi komea kaari.

Anandah Konosen ja Saga Elglandin duetto Sagaani sekä Elglandin soolo SE todistivat sen, ettei ballerinaksi sen paremmin kuin katujen kuningattareksi kasvamiseen ole oikotietä. Tanssin liikekieli kysyy pitkäjänteisyyttä ja kurinalaisuutta.

Jos desibelimittareita olisi käytetty, yksi näytöksen suosituimmista esiintyjistä olisi epäilyksettä ollut UMC. Urban Movement Companyn ansiot ovat tiedossa, eikä syyttä: ryhmältä löytyy asennetta ja se toimii kuin hyvin öljytty kone. Lisäksi UMC:llä on lyömätön valttikortti, Sanaz Hassani. Hänen koreografiansa, lahjakkaat tanssijat ja esityksen pohjana oleva tiukkarytminen musiikki valloittivat yleisön.

Hassanin käsialaa oli myös Girl Talk, yksi näytöksen hauskimmista koreografioista. Samuli Emeryn ja Esa Salosen Just Buzzin puolestaan heitti näyttämölle vankkaa miehistä uhoa. Nykytanssin vahvasta osaamisesta kertoi muun muassa Terhi Kuokkasen koreografia esitykseen Parrasvaloissa. Tilan, liikkeen ja musiikin liitto toimi hienosti!

Ilta osoitti, että jos rohkenee heittämään ennakkoluulot romukoppaan ja antautumaan ennestään outojen rytmien ja liikkeiden vietäväksi, voi yllättyä. Juhlivan tanssitaiteilijan Tuija Nikkilän sanoin: ”Tanssi jatkukoon!”

Tanssin päivän näytöksessä mukana Jyväskylän Tanssiopiston tanssijoita, Anandah Kononen Suomen Kansallisbaletista ja Saga Elgland Suomen Kansallisoopperan balettioppilaitoksesta sekä Urban Movements Company. Koreografeina Tanssiopiston opettajia, näytöksen organisointi Tarja Sara; puvustus Tanssiopiston puvusto, työryhmä, Eila Savolainen ja Nadja Salonen. Valosuunnittelija: Japo Granlund.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.