Jarkko Nikara ajoi viidenneksi, mutta se ei riitä tallipaikkaan

Ari Mäntylä

Viides sija Katalonian MM-rallista on enemmän kuin mitä saarijärveläinen Jarkko Nikara olisi etukäteen osannut odottaa. Se on hänen uran paras sijoitus MM-rallissa ja vieläpä autolla, jota hän ehti testata ainoastaan 70 kilometriä ennen kilpailua. Nikara saa ajostaan palkinnoksi kymmenen MM-pistettä. Se on iso potti ja nostaa Nikaran kauden 2012 MM-sarjassa kolmanneksi parhaimmaksi suomalaiseksi kuljettajaksi Mikko Hirvosen ja Jari-Matti Latvalan jälkeen. Heidän lisäkseen suomalaisista ovat MM-pisteille yltäneet Jari Ketomaa ja Matti Rantanen, jotka molemmat ovat keränneet kuusi MM-pistettä.

Nikaran upeaa sijoitusta himmentää kuitenkin ero kärkeen. Hän jäi kilpailun voittaneelle Sebastien Loebille yli 16 minuuttia. Neljännestä sijasta saarijärveläinen jäi yli 14 minuuttia, joten MM-sarjan kärki on Nikaralta todella kaukana.

Nikaran 16 minuutin tappiosta kuusi minuuttia johtuu rengasrikosta. Nikara ajoi Mininsä vasemman etupyörän kiveen viidennellä erikoiskokeella ja osuma rikkoi paitsi renkaan ja vanteen myös jarrut. Kahta mieltä voi olla siitä, onko kiveen ajaminen ajovirhe.

Katalonian MM-rallissa ensimmäinen ajopäivä ajettiin pääosin soralla. Ennen rengasrikkoa Nikara oli rallissa seitsemäntenä 2.15 minuutin päässä kärjestä. Se oli kelvollinen aloitus, mutta ei häikäisevä tallipäällikköitä ajatellen. Rallin ensimmäisellä erikoiskokeella Nikara peittosi tallikaverinsa Dani Sordon 1,2 sekunnilla, mutta hävisi toisella hänelle 11 sekuntia. Kolmannella pätkällä Sordo ajoi ulos.

Sordon lisäksi ensimmäisenä päivänä ulosajoon keskeyttivät Petter Solberg, Chris Atkinson, Thierry Neuville ja Evgeny Novikov. Tämä kärkikuljettajien kato on suurin selitys sille, että Nikaran nimi löytyy lopputuloksista viidenneltä sijalta. Taso MM-ralleissa on nykyisin niin kapea, että superrallisäännön turvin kilpailua jatkanut Atkinson nousi lopulta seitsemänneksi.

Mitä Nikaran Katalonian-reissulla on merkitystä hänen uralleen? Fordeilla MM-sarjaa jatkava M-Sport ei ole vielä nimennyt ensi vuoden kuljettajiaan ja myös Citroenin tehdastallissa kolmannen kuljettajan paikka on virallisesti täyttämättä. Voisiko Nikara päästä ajamaan Fordia tai Citroenia ensi vuoden MM-sarjaan?

Valitettavasti ei. Nikaran harmiksi kaikki perjantaina keskeyttäneet kärkikuljettajat jatkoivat kilpailua superrallisäännön turvin. Niinpä Nikaran sijoitukset erikoiskokeilla olivat lauantaina 11:s, 14:s, 13:s, 12:s, 15:s ja 21:nen sekä aikaerot kärkeen 28 sekunnin ja 1.28 minuutin välillä. Sunnuntaina Nikara ajoi pikataipaleet sijoilla 10–12, kun tallikaveri Sordo ajoi neljä kertaa pätkän pohja-ajan.

Kun erikoiskokeiden ajat painavat rallitallien päälliköiden papereissa lopputuloksen viidettä sijaa enemmän, katkeaa Nikaran suorituksesta terävin kärki pois. Nikaran tähtihetkiksi Katalonian MM-rallissa jäävät kymmenen MM-pistettä ja Loebin lyöminen 0,3 sekunnilla Saloun kahden kilometrin kaupunkipätkällä.

Katalonian MM-rallissa Latvala ajoi toistaiseksi viimeistä kertaa tehdastallin Fordia. Latvala ja Sebastien Ogier muodostavat ensi kaudella voimakaksikon Volkswagenilla. Kaksinkertainen maailmanmestari Carlos Sainz on saksalaisen autojätin rajattoman budjetin turvin kehittänyt Polosta kilpailukykyisen WRC-auton. Latvala ja Ogier paukuttavat autolla kärkiaikoja erikoiskokeilla, mutta MM-rallien ja maailmanmestaruuksien voittaminen on eri juttu. Molemmilta Volkswagenin kuljettajilta löytyy vauhtia, mutta myös vaarallisia tilanteita.

Luvassa on mielenkiintoinen kausi vuonna 2013. Loeb ajaa vain viisi MM-rallia, mutta voittaa niistä useimmat. Hirvonen kerää tasaisesti MM-pisteitä ja riittävästi voittoja, joten jyväskyläläinen vääntää varmasti kuljettajien maailmanmestaruudesta. Miten hyvin Malcolm Wilsonin rallitallin Fordit pärjäävät Citroeneille ja Volkswageneille? Solberg, Ostberg, Tänak, Sordo ja Novikov kärkkyvät ajopestejä Wilsonille, kun Neuville on vahvimmin kiinni Citroenin ratissa. Vasta sitten ehdolla ovat Nikara, Ketomaa, Rantanen ja Juho Hänninen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.