Monitahoinen Anssi Kasitonni

Ars Fennica 2011

Marjatta Hietaniemi

Anssi Kasitonni

Ars Fennica 2011

Ars Fennican voitti tänä vuonna Anssi Kasitonni (s. Heinonen). Vilppulasta kotoisin olevan, Sahalahdella työskentelevän Kasitonnin taiteilijakuvaan kuuluva monipuolisuus saa hyvät puitteet Amos Andersonin taidemuseossa viime viikolla avatussa näyttelyssä.

Monet muistavat taiteilijan tekemän pahvisen ja kultaiseksi maalatun amerikanraudan toissakesäisestä Mäntän kesänäyttelystä. Nyt auto on saanut seurakseen samasta materiaalista valmistetun Ferrarin embleemiä muistuttavan ratsun, neonristin äärellä saarnaavan Alfin sekä kotikutoisen mallin Damien Hirstin kristallipääkallosta, joka oli vuosi sitten esillä Kiasmassa.

Anssi Kasitonnin taiteessa kiinnittyy huomio villalangasta polyuretaaniin ulottuvaan materiaalikirjoon. Mieleen tulevat kuvanveistäjä Pekka Jylhän taannoiset muovailuvaha- ja jätelautaveistokset. Robustisen käsityön lisäksi Kasitonnin veistokset ja videot henkivät liikettä. Toistuva elementti on pyörä. Jopa pienet reliefinomaiset korkokuvat saa liikkeeseen napinpainalluksella. On kuin taiteilija haluaisi jatkaa lapsuudenaikaisia leikkejään.

Anssi Kasitonnin taide on ilman peittelyä velkaa amerikkalaiselle 1980-luvun ja sitäkin varhemmalle pop-taiteelle. Galleristi Leo Castelli, jonka talliin kuuluivat muiden muassa Andy Warhol, Jasper Johns ja Robert Rauschenberg, olisi luultavasti ollut ihastunut Kasitonnin taiteeseen 1960-luvulla. En tiedä, olisiko hän junaillut taiteilijaa Ars Fennican voittajaksi 2000-luvulla, kuten tsekkiläinen Branislava Andjelkovic on tehnyt. Rohkea veto se on joka tapauksessa. Passéen vaara on nurkan takana.

Kasitonni selviää kuitenkin nuoruuden energiallaan, jolla hän jyrää epäilijät. Ite-taiteen suosta eliittitaiteen kentälle hänet nostaa erilaisten materiaalien estoton yhteen saattaminen. Ne kaikki ovat hänelle samanarvoisia. Tavaramerkkinsä, kullanväriseksi maalatun aaltopellin lisäksi miehen käsiin sopivat myös muun muassa kimallemuovi, valuhartsi ja led-valot. Kuvapintaa syntyy niin ikään lehdistä leikatuista kuvista, joihin taiteilija yhdistää tussipiirroksia ja puhekuplia.

Uskomattoman paljon vaivaa taiteilija on nähnyt animaatioidensa ja filmiensä esinemaailman valmistamiseen. Outo maailma syntyy lähemmin tarkasteltuna varsin tutuista aineksista, mutta siihen mennessä katsoja on jo hurahtanut tarinaan.

Nähtäväksi jää, miten pitkälle Anssi Kasitonni jatkaa tyylillään vai vaihtaako hän Pekka Jylhän tavoin materiaalit akateemisempiin. Jos niin kävisi, toivoisin, että jäljelle jäisi tästä näyttelystä henkivä raikkaus.

Anssi Kasitonni - Ars Fennica 2011. Amos Andersonin taidemuseossa (Yrjönkatu 27, Helsinki) 30.1.2012 saakka. Avoinna ma, to ja pe 10-18, ke 10-20, la-su 11-17. Ti suljettu.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.