Mökkiperästä tuli Latvalalle painajainen

Ari Mäntylä

Jari-Matti Latvala on startannut Jyväskylän MM-ralliin kuusi kertaa. Kaksi kertaa hän on keskeyttänyt Mökkiperän erikoiskokeella. Uransa kahdesta kaadosta toinen sattui Mökkiperän erikoiskokeella vuonna 2004, kun Suzuki Ignis pyöri nokan kautta ympäri. Kesken jäi Latvalan matka myös eilen, kun tuurilainen teloi Fordinsa Mäki-Rautilan talon pihakiveen. Eikä Mökkiperä sujunut pulmitta Latvalalta viimekään vuonna. Ensin repsahti ikkunan tiiviste ja sitten retkahti auton takapää ojaan.

Latvala siunaili eilen huonoa tuuriaan Jyväskylän MM-rallissa. Kuudesta kerrasta Latvala on selvinnyt maaliin asti vain kaksi kertaa. Parhaimmillaan hän on sijoittunut 14:nneksi.

Tähdet eivät ehkä olleet Latvalalle perjantaina suosiolliset, mutta suurin syy eiliseen keskeytykseen löytyy peiliin katsomalla. Kuka käski ajaa niin ahneesti, että Fordin etupyörä kolahti kiveen? Latvalalla oli Mökkiperässä väärä ajolinja, koska kivi ei ollut tiellä. Jos Jyväskylän MM-rallissa aikoo oikoa kurveissa, täytyy kivet ja kannot merkitä nuotteihin.

Latvalan virhe johtui kokemattomuudesta. Vaikka hänellä on takanaan 60 MM-rallia, sortuu hän yhä kiveen, joka on selvästi havaittavissa tien reunassa. Miten kivi on voinut jäädä Latvalalta huomaamatta, vaikka hän on ajanut Mökkiperän erikoiskokeen yli kymmenen kertaa nuotitusten ja kilpailujen aikana? Mäki-Rautilan musta kivi on yleisesti tiedossa ja visusti merkitty kartanlukijoiden nuotteihin. Mikko Hirvosen kartanlukija Jarmo Lehtinen muistaa merkinneensä kiven nuotteihinsa jo vuonna 2000, kun hän osallistui Jyväskylän MM-ralliin Jouni Ampujan kartanlukijana.

LATVALAN KESKEYTYS tuli harmittavaan saumaan. Jyväskylän MM-rallin yleisö olisi ansainnut kärkitaistelun, johon osallistuu enemmän kuin kaksi kuljettajaa. Suomalainen ralliväki ei syty Henning Solbergista ja Daniel Sordosta, jos he ovat jääneet minuutin kärjestä.

Kymmenen kärkikuljettajaa tyydyttää yleisön vauhdinjanon, mutta heidän jälkeensä taso putoaa merkittävästi. Matthew Wilson, Conrad Rautenbach ja Federico Villagra ovat täytekuljettajia, jotka on pakko katsoa alta pois ennen N-ryhmän parhaimpien kuljettajien saapumista.

ONNEKSI HIRVONEN ja Sebastien Loeb ajoivat perjantaina kaikkensa antaen ja vailla taktikointia lähtöpaikan suhteen. Hirvonen kertoi tulleensa niin lujaa kuin Fordilla pääsi ja samaa vakuutti Loeb. Ranskalainen Citroen-kuljettaja olisi voinut pudottautua Hirvosen taakse toiseksi, mutta Loeb valitsi täysillä karkuun -taktiikan.

Hirvosella on hienoinen etu lähtöpaikkansa ansiosta lauantaina. Lauantain erikoiskokeilla on enemmän irtosoraa kuin perjantain pätkillä, joten ensimmäisenä autona ajaminen kostautuu jonkin verran. Hirvosella on herkulliset saumat ajaa Loebin 14,4 sekunnin etumatka umpeen.

Hirvonen oli hieman yllättynyt Loebin vauhdista perjantaina. Erityisesti Jukojärvellä kärsitty neljän sekunnin tappio kismitti Hirvosta, sillä hän oli tullut sen pätkän täysillä ja tosissaan. Lauantaiaamun erikoiskokeet ovat tärkeitä, sillä ne näyttävät suunnan koko kilpailulle. Jos Hirvonen pystyy nipistämään eroa pienemmäksi, nähdään iltapäivän pitkillä erikoiskokeilla kutkuttava taistelu rallin voitosta. Jos taasen Loeb pystyy kasvattamaan eroa aamun pikataipaleilla, alkaa aikaero olla liian iso kiinni kurottavaksi ilman raakoja riskejä.

Kirjoittaja on Keskisuomalaisen urheilutoimituksen esimies

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut