Entinen mainosmies sotii kyynisyyttä vastaan

Jussi Lankinen / STT

Frédéric Beigbederin läpimurtoromaanissa 24,99 e seikkaili itsekäs ja huumehuuruinen mainosmies Octave. Nyt sama hahmo on tehnyt paluun täydellisten kasvojen metsästäjänä Beigbederin uusimmassa romaanissa Apua anteeksi (Like).

Beigbeder kertoo Octaven olevan hänen alter egonsa, hieman paranneltu versio hänestä itsestään.

- Octavella olisi aina heti nokkela vastaus valmiina kaikkiin kysymyksiin. Itse asiassa olen hieman kateellinen Octavelle, kirjailija kertoo Helsingissä vieraillessaan Rakkautta & Anarkiaa -elokuvafestivaaleilla.

Beigbeder vertaa suhdettaan romaanihahmoonsa ihmisten avatareihin Second Life -internetympäristössä. Siellä esimerkiksi ruma vanha mies voi olla hemaiseva nuori nainen.

Niistä puheen ollen, Beigbeder kertoo olevansa kateellinen myös Octaven seksielämästä. Tällä kun vientiä riittää jatkuvasti.

- Minä sen sijaan en saa tarpeeksi seksiä, vaikka olen julkkis Ranskassa. Ranskalaiset naiset ovat ujoja.

- Lisäksi olen koko ajan naimisissa, Beigbeder valittaa.

Venäjä vienyt kapitalismin pidemmälle

Uudessa Apua anteeksi -kirjassa Octave seikkailee Venäjällä. Beigbederin mukaan Venäjä sopi vallan mainiosti itseinhoiselle, rahaan ja huumeisiin persolle Octavelle.

- Venäjä yritti toista valtiomallia, mutta se johti barbariaan. Nyt he ovat vieneet kapitalismin meitä pidemmälle, ja vielä poliisivaltiossa. Venäjä on onnistunut valitsemaan huonoimmat puolet sekä kapitalismista että kommunismista.

Beigbederin mukaan hänen kirjansa eivät kuitenkaan lopulta kerro mainosmaailmasta tai kapitalismistakaan. Kaiken pohjana on jatkuva sota kyynisyyden ja toivon välillä.

Lisäksi kirjat ovat hänen mukaansa hyvin uskonnollisia. Luksuksen tai hyvän olon jälkeen tulee aina synnintunto.

- Orgasmin jälkeen Octave tuntee, että hän palaa vielä helvetissä.

Superbrandeja ei saa haukkua

Vaikkeivät kirjat kapitalismista tai mainosmaailmasta kertoisikaan, ei näitä kirjoissa sivuutetakaan. Ahneus ja superbrandit saavat täyslaidallisen välillä omilla nimillään, välillä tunnistettavina muunnoksina.

24,99 e:ssa Octave suunnitteli mainoksia Madonelle (Danone) ja uutukaisessa etsii malleja L'Idealille (L'Oreal).

- Eräs Danonen johtajista kysyi minulta kirjan luettuaan, miksi olin vaihtanut yhtiön nimen. He eivät olisi haastaneet minua oikeuteen, koska se olisi ollut minulle ilmaista mainosta. L'Orealin edustajat eivät olleet yhtä huumorintajuisia.

- Sinänsä tilanne on aivan älytön. Voin haukkua Nicolas Sarkozya, mutta en L'Orealia.

24,99 e:sta tehty elokuva 99 frangia tulee teatterilevitykseen Suomessa ennen lokakuun puoliväliä. Kirjailijallakin on rooli elokuvassa.

- Roolini on aika hauska. Aina kun päähenkilö näkee minut, jotain pahaa tapahtuu.

Näyttelemisellään elokuvassa Beigbeder haluaa myös antaa luottamuslauseen ohjaaja Jan Kounenille.

- Kounen oli tarpeeksi hullu toteuttaakseen sen oikein. Halusin tehdä vastaavan roolin kuin Hunter S. Thompson Terry Gilliamin Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa -elokuvassa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.