Enää ei Saaralle huudella

Heikki Kärki

T yttö, tyttö, tyttö! Tyttö, tyttö, tyttö! Näihin huutoihin sai uuraislainen Saara Mäkinen tottua aloittaessaan uraansa raviohjastajana.

Perinteisissä mielikuvissahan mies on yleensä se hurjapäinen ravikuski ja nainen pikemminkin hellä hevosten hoitaja. Joten kun nuori nainen uskaltautui karskien ja kokeneiden ravimiesten kanssa samalle lähtöviivalle, laittoivat kilpakumppanit hänet heti tulikokeeseen.

- Lähtöjen aikana miehet huutelivat tytöksi ja koittivat säikytellä. Minut yritettiin huutelulla saada väistämään muita, nyt 25-vuotias Mäkinen muistelee raviuransa alkutaivalta.

Mutta uuraislainen ei huutoja säikkynyt, vaan tukki kilpailijoiden suut pelottomilla esityksillään. Ja tuli samalla muuttaneeksi ennakkoluuloja naiskuskeja kohtaan.

- Enää ei huudella. Muut ovat tajunneet, että minähän en väistä, Mäkinen kertoo tarmokkaasti.

- Jos joku vielä sattuu tytöksi huutamaan, niin hän on yleensä ajanut vähemmän kuin minä, itse toista sataa lähtöä vuosittain ajava ohjastaja naurahtaa.

Mäkinen kuuluu suomalaisten naisohjastajien harvaan, mutta jatkuvasti kasvavaan joukkoon. Vielä tällä hetkellä naisten on suhteellisen vaikeaa päästä ohjastajiksi.

- Lainahevosia ei naisohjastajille oikein anneta. Silloin on oltava joko oma hevonen tai pirun hyvät suhteet, että ylipäätään pääsee ajamaan, Mäkinen näkee.

- Eikä ainakaan finaalilähdöissä ole paljon muita naisia näkynyt, sekä Suomen että Pohjoismaiden amatööriohjastajien mestari hymähtää.

Hänen mukaansa sukupuolten roolit syntyvät raviurheilussa osittain luonnostaan.

- Ehkä naisilla on enemmän hoivaviettiä. Tai sitten naisten kilpailuvietti ei ole yleisesti niin voimakas, ohjastaja arvioi.

Mäkisen omaa kilpailuviettiä ei sen sijaan voi pitää mitenkään pehmeänä. Hänet saattaa esimerkiksi löytää yömyöhään Uuraisten metsäteiltä hevosella ajamasta tai omasta tallista kengittämästä.

- En edes uskalla laskea, kuinka paljon minulla menee tähän rahaa tai aikaa. Ei ole lainkaan tavatonta, että olisin yhdeltä yöllä kuutamossa harjoittelemassa, myyntiedustajana työskentelevä ohjastaja naurahtaa.

- Tähän menee kaikki vapaa-aika. Katsoin viimeksi jonkun elokuvan toissa talvena.

Raviohjastus on ollut Mäkiselle selvä valinta nuoresta pitäen. Hän hankki ensimmäisen hevosensa 14-vuotiaana ja osallistui kahden vuoden päästä ensimmäisiin ravikilpailuihinsa. Sitä nuorempana kilpailemista ei edes voisi aloittaa.

- Nautin vauhdin huumasta, joka on ravissa paljon suurempi kuin ratsastuksessa, hän perustelee lajivalintaansa.

Mutta ei kai pelkkä vauhdin huuma saa uhraamaan koko vapaa-aikaansa raviin?

- Ei, vaan onhan ne nämä hevosetkin, Mäkinen sanoo ja taputtaa vieressään hirnuvaa Fine Blendiä selkään.

- Näihin vaan kiintyy ja niistä haluaa pitää huolta. Tärkein tavoitteeni olisi joskus pärjätä omilla hevosillani ihan kunnolla. Lisäksi ajan jokaisen lähdön niin hyvin kuin osaan ja yritän sitä kautta päästä ajamaan aina parempia hevosia isommissakin lähdöissä.

Nykyisin kaikki Suomen ammattiohjastajat ovat miehiä. Mutta mikään ei estä naisia nousemasta vastaaviksi tekijöiksi tulevaisuudessa. Esimerkiksi miehisestä fysiikasta ei ole ohjastamisessa juurikaan hyötyä.

- Ehkä joissain tapauksissa voi olla, mutta paljon vähemmän kuin urheilussa keskimäärin.

Uuraislaisohjastajan mukaan hyvältä ravikuskilta vaaditaan tilannetajua, rohkeutta ja nopeutta - ominaisuuksia, joita löytyy varmasti kummaltakin sukupuolelta.

- Pelkästään nopealla hevosella ei vielä pärjää, vaan kuskinkin pitää olla nopea. Jos et tee jotain tiettyä liikettä juuri oikealla sekunnilla, niin se tilanne menee kokonaan ohi, Mäkinen alleviivaa.

Ja muistuttaa lopuksi, että raviohjastaminen vaatii ikään kuin rallikuskin luonnetta. Ei riitä, että osaa ohjastaa hevosia vauhdikkaaseen raviin, vaan huippukuskin pitää uskaltaa ajaa röyhkeän aggressiivisesti.

- Niin, tämä on kova laji, jossa ei nössöt pärjää.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.