Alone in the Dark

Marko Ahonen

Pelialalla osataan hypetys vähintään yhtä hyvin kuin Hollywoodissa. Valitettavasti myös pelibisneksen ennakkohehkutuksen kanssa käy toisinaan kuten elokuvamaailmassakin: valmis julkaisu ei ole hypensä veroinen.

Näin kävi myös kauhuseikkailulle Alone in the Dark. Tätä juttua varten on testattu Nintendo Wiin versiota, mutta muiden laitteiden Alone in the Darkit ovat kuulemma pettymyksiä myös.

Alkuperäinen Alone in the Dark ilmestyi jo vuonna 1992, ja se on klassikko. Edward Carnby herää muistinsa menettäneenä kolkosta talosta New Yorkissa. Miestä ollaan juuri pistämässä kylmäksi, kun hän pääsee pakoon Keskuspuistoon. Jotakin kummaa on tapahtunut Isossa Omenassa. Mitä? Carnbyn pitää ottaa asiasta selvää. Siinä sivussa hänen tulee löytää itsensä ja muistinsa.

Kaava on tuttu. Carnbyn pitää tappaa hirviöitä ja selvittää älypulmat erilaisia esineitä hyväksi käyttäen. Enimmäkseen edetään jalan, mutta parissa kohdassa päästään ajamaan autollakin. Peliä on mainostettu muun muassa sillä, että sitä varten on mallinnettu laajalti ihan oikeaa New Yorkin Keskuspuistoa. Ihan kiva, mutta ottaisin mieluummin toimivan pelin kuin realistisen miljöön.

Alone in the Dark nimittäin on julkaistu ainakin puoli vuotta ennen sen valmistumista. Peli on bugeja tulvillaan. Pahimmat niistä estävät pelaamisen, ja pelin joutuu silloin lataamaan uudestaan. Viholliset saattavat tehdä ihan mitä tahansa, tai sitten eivät yhtään mitään. Tekoälystä ei voi edes puhua.

Pelattavuus on muutenkin tuskaista. Mitään ei tunnu onnistuvan sovinnolla, vaan vasta kunnon tappelun jälkeen. Inventaarion käyttäminen on tehty kumman hankalaksi ja on tiukassa paikassa aivan liian hidasta. Ampuminen ja ohjaus ovat hieman vähemmän pielessä kuin moni muu osa-alue. Grafiikan taso vaihtelee huonosta kohtalaiseen.

Pelaajan lopullisen hermoromahduksen estää se, että ajan myötä peli paranee jossain määrin. Monet tosin luultavasti lopettavat pelaamisen jo alkupuolen ongelmien vuoksi, joten tämä on heille laiha lohtu. Tarina sinällään on ihan jees. Seikkailu on jaettu tv-sarjan tapaan noin puolituntisiin jaksoihin.

Tällaista jälkeä syntyy, kun liikeyritys yrittää miellyttää osakkeenomistajiaan ja viis välittää asiakkaistaan. Peli halutaan markkinoille vaikka sitten väkisin ja keskeneräisenä.

Ei näin, tytöt ja pojat, ei näin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.