Inception

JARMO VALKOLA

INCEPTION

I nception kuvaa tunkeutumista unien ja alitajunnan ydinalueille ja tekee tämän hyvin energisellä otteella. Teknologian keinoin poraudutaan niin sanottuihin sisäisiin uniin, eli uniin unien sisällä. Tämän vuoksi unikerronnan rakenteen kuvaus sisältää monia tasoja, jotka tapahtuvat samanaikaisesti.

Elokuvan päähenkilö Dom Cobb ( Leonardo DiCaprio) on lain ulkopuolella toimiva univaras, joka joutuu pakenemaan pimeää menneisyyttään maailman joka kolkassa. Hän kohtaa unessa edesmenneen vaimonsa Malin ( Marion Cotillard) ja kaipaa tuskaisesti takaisin lastensa luokse. Siksi hän tekee sopimuksen japanilaisen liikemiehen Saiton ( Ken Watanabe) kanssa saadakseen mahdollisuuden entiseen elämäänsä. Inception alkaa suoraan unitilanteista ja huipentuu vaaralliseen tehtävään, jossa Cobb ja hänen tiiminsä murtautuvat rikkaan perijän Richard Fischerin ( Cillian Murphy) alitajuntaan tavoitteenaan häiritä Fischerin perheen laajoja liiketoimia.

Inception pohjautuu ratkaisevasti idean käsitteeseen. Elokuvan nimi on suomennettu istutukseksi, millä tarkoitetaan jonkin idean istuttamista ihmismieleen siten, että uneksija uskoo itse keksineensä sen. Cobb uskoo, että yksinkertainen idea on vahva kuin virus, joka voidaan istuttaa kenen tahansa alitajuntaan. Vastapainoksi "louhinta" tarkoittaa tässä yhteydessä idean varastamista toisen ihmisen mielestä.

Inception on moniulotteinen jännityselokuva, jossa on riittävästi tuoreutta ja uusia ideoita nostaakseen sen tämän hetken uutuuselokuvien kärkijoukkoon. Käsikirjoittaja ja ohjaaja Christopher Nolan toteuttaa vahvan visuaalisen kerronnan, johon henkilöhahmojen mielen sisäiset matkat tarjoavat oivan kohteen. Cobbin tiimiin kuuluvat taitavasti tilanteita järjestelevä Arthur ( Joseph Gordon-Levitt), arkkitehtiopiskelija Ariadne ( Ellen Page), kemisti Yusuf ( Dileep Rao) ja "väärentäjä" Eames ( Tom Hardy). Michael Caine nähdään sivuroolissa.

Elokuvalla ja uniajattelulla on ollut moninaisia kytkentöjä kautta elokuvahistorian. Jo surrealistit korostivat aikoinaan elokuvan leikkauksen kykyä yhdistää nopeasti todellisuuden eri elementtejä. Arkkitehtuurilla on suuri rooli Inception-elokuvassa. Perspektiivit vääristyvät, kun maailma muuttuu unen logiikan mukaisesti. Kuvaaja Wally Pfisterin kuvissa painovoiman lait häviävät ja hidastukset täyttävät kankaan aivan Matrix-kerronnan tapaan. Nolanin ( Memento, The Dark Knight) pitkään kehitellyissä ideoissa alitajunnan heijastukset ovat moninaisia ja myös muistot ja syyllisyyden teemat peilautuvat esiin. Henkilöhahmot ovat sidoksissa omaan menneisyyteensä ja valinnat tehdään tämän pohjalta.

Leonardo DiCaprion vahvasti tulkitseman Cobbin kiinnittyminen kuolleeseen vaimoonsa muistuttaa idealtaan Andrei Tarkovskin hienoa sci-fi-seikkailua Solaris (1972), jossa kyseinen seikka muuntui pakkomielteeksi. Elokuvahistoriassa vastaavia sokkeloita kuvattiin vaikuttavasti Alain Resnais'n teoksessa Viime vuonna Marienbadissa (1961). Näihin verrattuna Inception on kuitenkin lähempänä jännityskerronnan rakenteita.

Olemassaolon pohdiskelun tasoillaan Inception viittaa myös moniin David Lynchin ja David Cronenbergin elokuvien visioihin, mutta Inception on kuitenkin hyvin vitaalinen, omaperäinen ja ehdottomasti ohjaajansa näköinen teos.

Ohjaus ja käsikirjoitus: Christopher Nolan. Rooleissa: Leonardo DiCaprio, Ken Watanabe, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Ellen Page. Tyylilaji: sci-fi, jännitys (K13).

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.