Sulavaa, palavaa, syvällistä ja energistä

TANSSI

URBAN 5 - KATUTANSSIA

Kaupunginteatterissa 16.7.2010

Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä nähtiin perjantaina upea katutanssispektaakkeli, joka yllytti katsojat hurjiin hurrauksiin. Ja esiintyjät todella ansaitsivat mekkalan. Näyttämöllä nähtiin valtavan taitavaa kehonhallintaa, sulavaa, virtaavaa liikettä, äärimmäisen tarkkaa yhdenaikaisuutta ja nautittavan monipuolisia koreografioita.

Urban 5 -kokonaisuus esitteli monipuolisen kattauksen katutanssin kirjosta. Mieleenpainuvin esitys oli illan aloittaneen Dennis Nylundin eli Bboy Ätän teos Ätä. Koskettavassa esityksessä Ätä kohtasi itseään muistuttavan marionettinuken, joka haastoi ja kannusti miehen kohtaamaan omat pelkonsa. Tällaista hienovaraisuutta ja syviä merkityksiä herättävää teosta ei usein näe. Esitys ylsi myös runollisiin kuviin, kun Nylund teki pariakrobatiaa nuken kanssa. Nukke-Ätä leikitteli katutanssimaneereilla. Nylund on taitava ja rohkea esiintyjä. Hän uskalsi olla lavalla paljaana ja auki. Katutanssin liikekielen tunteva nukettaja sai polvenkorkuisen marionettinuken elämään. Mustapukuinen hahmo tosin kajasti välillä valospotin reunalla ja rikkoi illuusiota.

Illan odotetuin esiintyjä oli selvästi katutanssipioneeri Niels Robitzky, joka tunnetaan nimellä Storm. Berliiniläinen tanssija-koreografi tanssi itsensä kanssa teoksessa Solo For Two. Storm liikkui dialogissa videon kanssa ja kikkaili videokuvan ja elävän esityksen välillä. Hyväntuulisen tanssijan olemuksesta paistoi konkarin kokemus.

Taustalla pyörivä video yhdistettynä Stormin slow motion -juoksuun ja tarkkoihin aksentteihin saivat suun loksahtamaan auki. Aivan kuin joku editoisi tanssijan kehoa. Kännykän häiriöäänestä miksattu kappale on yksi esityksen kohokohtia, joskin ehkä hivenen liian pitkä.

Jyväskyläläisryhmien Urban Movements Companyn ja Rancid Rockersin yhteisteos oli upea koreografia. Ajoitukset olivat kohdillaan ja seitsemän tanssijan liike toimi loistavassa vuorovaikutuksessa.

Ätän ja Reija Väreen taidokkaassa duetossa The Flickissä oli jännittävää yksipuolista intohimoa.

Sara Hirnin liikekieli oli kiinnostavimmillaan holtittomina hetkinä, jolloin tanssija näytti jäävän tilttiin kuin naarmuinen cd-levy. The Blind Spot jäi aavistuksen verran välipalaksi tasokkaassa kokonaisuudessa.

LOTTA ROUKALA

Tanssijat: Storm, Bboy Ätä, Sara Hirn, Reija Väre, Urban Movements Company, Rancid Rockers.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.